اخبار
پنجشنبه، 29 بهمن 1394
ساخت صفحه لمسی حساس با شبکه‌ای از نانوسیم‌ها

ساخت صفحه لمسی حساس با شبکه‌ای از نانوسیم‌ها

محققان سوییسی ETH زوریخ با استفاده از فرایند نانوچاپ موفق به ساخت الکترودی شفاف با رسانایی بالا برای استفاده در صفحات لمسی شدند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، امروز بیشتر ادوات الکترونیکی اطراف ما مجهز به صفحات لمسی هستند. تمامی این صفحات لمسی به الکترود شفاف نیاز دارند؛ ورقه‌ای شیشه‌ای که با یک پوشش الگودار از جنس مواد رسانا روکش‌دهی شده است. این پوشش امکان شناسایی اثر برخورد انگشت ما را با شیشه فراهم می‌کند.
محققان سوییسی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی موفق به ساخت الکترود شفافی شدند که در آن شبکه‌هایی از جنس نقره و طلا وجود دارد. این شبکه روی سطح شیشه قرار گرفته است. نانودیواره‌های این شبکه به قدری نازک هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. در واقع این محققان برای افزایش رسانایی این الکترود از طلا و نقره در آن استفاده کرده‌اند. از آنجایی این فلزات شفاف نیستند، آنها این مواد را به صورت شبکه‌ای درآوردند. پهنای این شبکه‌ها بین 80 تا 500 نانومتر بوده که تقریبا برای چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.
برای ساخت این شبکه، محققان از روش چاپی استفاده کردند که سه سال قبل موفق به ابداع آن شده بودند. این روش جوهرافشان الکتروهیدرودینامیکی می‌تواند نانوذرات موجود در جوهر را برای ایجاد الگو مورد استفاده قرار دهد. قطر خارج شده از نوک سوزن تقریبا 10 برابر کوچکتر از حفره سوزن است، بنابراین می‌توان ساختارهای بسیار کوچک ایجاد کرد.
اگرچه در حال حاضر از اکسید قلع ایندیم به عنوان ماده استاندارد در ساخت صفحات لمسی استفاده می‌شود؛ اما این الکترودهای جدید رسانایی بالاتر و شفافیت بیشتری نسبت به همتایان اکسید قلع ایندیم خود دارند. از آنجایی که این ماده هدایت بالاتری دارد، بنابراین حساسیت لمسی در آن بیشتر و کار با محصول نهایی سریع‌تر است.


منبع: ایسنا