اخبار
ﺳﻪشنبه، 11 اسفند 1394
ساخت یک گلوله جدید و ایمن

ساخت یک گلوله جدید و ایمن

گروهی از محققان در سازمان تحقیقات، توسعه و مهندسی جنگ‌افزار آمریکا موفق به تولید گلوله‌ای شده‌اند که می‌تواند پس از پرواز در یک فاصله از پیش تعیین شده، غیرفعال شود.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این مساله ممکن است کمی عجیب به نظر بیاید و نوعی تناقض به نظر برسد اما طراحان مدرن تلاش زیادی برای ایجاد سلاح‌ها و مهمات نظامی کردند که آسیب‌های ناخواسته را به حداقل برساند.
فناوری که برای ساخت این گلوله جدید بکارگرفته شده باعث نجات جان افراد بی‌گناه می‌شود. این گلوله دارای نوعی ماده فعال کننده است که بر اساس تنظیمات از پیش تعیین شده، پس از عبور از میزان مسافت مورد نظر به طور خودکار فعال شده و گلوله را از کار می‌اندازد و درنهایت گلوله بر روی زمین سقوط می‌کند. همچنین محدوده مورد نظر می‌تواند برای یک ماموریت خاص تنظیم شود. اینکه این سیستم دقیقا چگونه غیرفعال می‌شود بستگی به نوع استفاده از آن دارد.
به گفته محققان، بزرگترین مزیت این فناوری جدید کاهش خسارات جانبی بوده و می‌تواند در محیط‌های شهری امروزی به طور قابل توجهی از صدمه دیدن یا کشته شدن افراد جلوگیری کند.
باوجود اینکه، تولید جنگ افزارهای ایمن یکی از دغدغه‌های اصلی طراحان مهمات است اما تاکنون تلاش بخصوصی در زمینه ایمن سازی مهمات جنگی صورت نگرفته بود.
این محققان به تازگی برای اختراع جدید خود از آمریکا حق ثبت اختراع دریافت کردند.
هر چند بودجه برای توسعه این گلوله با میزان محدود تأمین شده است، مهندسان امیدوارند که این ایده بتواند در مهمات ایمن‌تر کاربردی شود.

منبع: ایسنا