اخبار
ﺳﻪشنبه، 11 اسفند 1394
سالانه 250 هزار نفر از نظام آموزش از راه دور بهره مند می شوند

سالانه 250 هزار نفر از نظام آموزش از راه دور بهره مند می شوند

تهران - ایرنا - مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش گفت: سالانه حدود 250 هزار نفر از نظام آموزش از راه دور بهره مند می شوند.

 

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ، گودرز شاهمرادی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت برپایی جشنواره قلم گفت: در راستای برگزاری این رویداد فرهنگی تلاش می شود تا ظرفیت مدارس آموزش از راه دور به نحوی مطلوب برای مخاطبان و گروه های هدف به نمایش درآید.
وی افزود: جشنواره قلم با مشارکت بخش های مختلف در آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی همچون دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار می شود.
شاهمرادی افزود: این رویداد فرهنگی در چهار بخش دانش آموزی، معلمان، خانواده و اجرای طرح نگار برگزار می شود.
وی گفت: در بخش دانش آموزی هر فراگیر در محیط مدرسه و زندگی ایده های نو در سه حیطه کشاورزی، صنعت و خدمات در سامانه طراحی شده ثبت می کند که در نهایت افراد منتخب از تسهیلات با کارمزد پایین برای عملیاتی کردن ایده خود بهره مند خواهند شد.
وی افزود: در بخش معلمان افرادی که دارای فکرهای نوین آموزشی هستند و محتواهای جدید خلق کرده اند، حمایت می شوند و در بخش خانواده نیز برای نخستین بار آموزش خانواده به شکل غیرحضوری اجرا خواهد شد.
مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اختتامیه جشنواره قلم در 29 اردیبهشت سال 95 برگزار خواهد شد و تلاش می شود تا افرادی که مدرک تحصیلی خود را دریافت می کنند قابلیت هایی برای عرضه داشته باشند و برهمین اساس از ایده های خلاقانه از فکر نو تا کارآفرینی آنان بدین صورت حمایت شود.
شاهمردای با اشاره به اینکه سه هزار دانش آموز لازم التعلیم در مدارس آموزش از راه دور تحت پوشش قرار دارند ، گفت: جشنواره قلم برای حمایت از افکار نو در حوزه آموزش از راه دور اجرا می شود.
وی گفت: با تصویب سند تحول بنیادین، تمام مجموعه آموزش و پرورش مکلف شدند تا برنامه های خود را ذیل این سند تنظیم و متناسب با اهداف آن به پیش برند.
شاهمرادی افزود: آموزش از راه دور به عنوان فرصت دوم برای دانش آموزان در داخل و خارج از کشور از سال 83 ایجاد شد و تا کنون در این راستا سالانه حدود 250 هزار نفر از نظام آموزش از راه دور بهره مند می شوند.
مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش گفت: این شیوه از آموزش به عنوان ظرفیت بومی در خدمت نظام آموزش وپرورش کشور است و تا به امروز بالغ بر دو میلیون و 730 هزار نفر از این نظام آموزشی بهره مند شده اند.
شاه مرادی افزود: افرادی که از خدمات مراکز آموزش از راه دور بهره مند می شوند، دو گروه هستند. نخست دانش آموزان لازم التعلیم یعنی افرادی که در سن بهره مندی از تحصیلات رایگان قرار دارند. اما امکان دسترسی آنها به خدمات آموزشی در دوره متوسطه اول و دوم وجود ندارد که با تصویب کمیسیون های مربوطه از خدمات آموزش از راه دور بهره مند خواهند شد. این گروه شامل افراد دارای معلولیت جسمی، بیماری خاص و دختران متأهل است.
وی بیان کرد: گروه دوم فراگیران، افراد بزرگسال هستند که در گروه سنی بالای 18 سال قرار دارند و از طرفی عملکرد آموزش از راه دور براساس سه آیین نامه خاص شامل دوره اول و دوم متوسطه تنظیم شده است اما به دلیل اطلاع رسانی کم، مردم کمتر از این ظرفیت شناخت دارند.
مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش افزود: در مناطق محروم کشور آموزش از راه دور می تواند منجر به گسترش عدالت آموزشی شود، عدالت آموزشی، تنوع در آموزش، توسعه مشارکت، محرومیت زدایی، کارآفرینی، تولید محتوا و آموزش الکترونیک جزو وظایف آموزش از راه دور است.
شاهمرادی اظهارکرد: هم اکنون در تلاش برای افزایش پوشش تحصیلی و کیفیت بخشی به آموزش از راه دورهستیم.
وی افزود: رویکرد آموزش از راه دور ارائه خدمات آموزشی به شکل نیمه حضوری و یا عدم حضور است. به همین دلیل باید در جهت تقویت مشاوره تحصیلی در این حوزه گام برداشت.
شاهمرادی بیان کرد: در بحث تولید محتوای آموزش از راه دور نیز به صورت آموزش براساس کتاب، دیداری و شنیداری و آموزش الکترونیک فعالیت می کند که در طول سالهای اخیر عمده آموزش ها به صورت کتاب پایه، دیداری و شنیداری بود که در این رابطه خود آموزهایی نیز تهیه شده است.
مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش افزود: در بحث آموزش الکترونیک فقط برای مدارس آموزش از راه دور خارج از کشور، این شیوه عمل می شود.
شاهمرادی با تأکید براینکه آموزش از راه دور باید به شیوه صحیح ساماندهی، ارزیابی و کنترل شود، گفت: افزایش پوشش تحصیلی در مناطق کمتر توسعه یافته یکی از اهداف اصلی این نهاد و توانمندسازی نیروی انسانی نیز از اهداف دیگر آن است .
وی افزود: در این راستا سال گذشته به میزان 44 ساعت به صورت حضوری برای مدیران مدارس آموزش از راه دور و به شکل غیرحضوری برای هفت هزار نفر از معلمان این مدارس برگزار شد.
مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در خصوص نظارت بر مدارس آموزش از راه دور اظهار کرد: نظارت ها در سه بخش عمومی تخصصی و عالیه اعمال می شود و با استفاده از ظرفیت مدارس آموزش از راه دور در هر نیم سال تحصیلی این مدارس مورد ارزیابی عملکرد قرار می گیرد.
شاهمرادی با اشاره به اینکه 500 نفر در خارج از کشور از خدمات آموزش از راه دور بهره مند می شوند در خصوص ارائه خدمات به دانش آموزان بازمانده از تحصیل توسط مدارس آموزش از راه دور گفت: نرخ گذر از دوره ابتدایی به دوره متوسطه اول و از دوره متوسطه اول به متوسطه دوم را رصد می کنیم و افرادی که از تحصیل بازمانده اند مشخصات آنها مشخص می شود و از این رو ارائه خدمات به آنها اجرایی می شود.
مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: شهریه مدارس آموزش از راه دور برای بزرگسالان بسیار اندک است به گونه ای که شهریه ثابت برای هر نیم سال تحصیلی 500هزار ریال است و در واحدهای درسی کمتر از هشت واحد باشد این شهریه به 250 هزار ریال تبدیل می شود.
شاهمرادی گفت: همچنین هزینه هر واحد درسی حداکثر تا110 هزار ریال است براین اساس افراد بزرگسال برای تحصیل در مدارس آموزش از راه دور در هر نیم سال باید حداکثر بین یک و نیم تا دو میلیون ریال پرداخت کنند.

منبع: ایرنا