اخبار
چهارشنبه، 12 اسفند 1394
  مسدود کردن مولکول‌ها برای تسکین دردهای عصبی

مسدود کردن مولکول‌ها برای تسکین دردهای عصبی

محققان در پژوهشی جدید موفق به مسدود کردن مولکول‌های خاصی شدند که با تسکین درد پس از یک آسیب عصبی در ارتباط بوده و می‌توانند به طور قابل توجهی درد و ناراحتی بیماران را کاهش دهند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، موفقیت در انجام این آزمایشات بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که در آینده می‌توان این آزمایشات را بر روی انسانها نیز انجام داد.
به گفته محققان، انجام این روش برای پزشکان بسیار ساده و آسان است.
این پژوهش بر روی دردهای مرتبط با آسیب به اعصاب سیاتیک متمرکز شده و به طور خاص به بررسی عملکرد یک مولکول به نام (HMGB1) پرداخته است. تیم محققان دانشگاه هیروشیما این داروی مسدود کننده مولکول که anti-HMGB1 نام دارد را بر روی موشهای آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار دادند.
این آزمایش با موفقیت و بدون هر گونه عوارض جانبی و تاثیرات منفی بر روی بهبودی بیماران صورت گرفت.
این داروی جدید به دلیل ساختار شیمیایی متفاوت، گذشته از تسکین درد با اثر خیلی زیاد نسبت به داروهای ضد‌درد دیگر مانند مورفین، کمتر اعتیادآور بوده و دارای عوارض جانبی کمتری است. علاوه بر این، محققان دریافتند زمانی که این دارو برای مسدود کردن HMGB1 مورد استفاده قرار می‌گیرد، مولکول دیگری به نام (MMP-9) را مهار کرده که می‌تواند یکی دیگر از ابزارهای تسکین درد باشد.
محققان در این پژوهش موفق شدند تا برای اولین بار ارتباط بین مولکول‌های HMGB1 و MMP-9 بیابند و یافته‌های این پژوهش به محققان کمک کرد تا به این نتیجه برسند که می‌توان با مهار MMP-9 به یک مسیر مستقیم‌تری برای تسکین درد دست پیدا کرد.
این تیم anti-HMGB1 را در نواحی ران موشها و در بافت اطراف عصب تزریق کردند. به گفته محققان، روش رساندن این anti-HMGB1 به بدن بسیار ساده و عاری از خطر بوده و تنها از طریق یک تزریق ساده در خون صورت می‌گیرد. همچنین از عوارض جانبی احتمالی ارائه دارو که با هضم قرصها و از طریق دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد، اجتناب می‌کند.
به طور کلی، این تحقیقات به وضوح نشان داد که anti-HMGB1 می‌تواند بدون داشتن خطرات بالقوه که در اکثر داروهای ضد درد وجود دارد، گزینه مناسبی برای تسکین بیمارانی باشد که به دردهای عصبی دچار هستند.
این محققان در حال تلاش هستند تا بتوانند در آینده نزدیک این آزمایشات بالینی را بر روی انسانها انجام دهند.
نتایج این پژوهش در Journal of Neurochemistry منتشر شده است.

منبع: ایسنا