اخبار
پنجشنبه، 13 اسفند 1394
  انقلابی در دستگاه‌های پوشیدنی با فیلم الکترونیکی جدید

انقلابی در دستگاه‌های پوشیدنی با فیلم الکترونیکی جدید

محققان موسسه فناوری فدرال سوئیس، فیلم‌های الکترونیکی جدیدی را توسعه داده‌اند که به راحتی خم شده و تا چهار برابر طول اولیه خود کشیده می‌شوند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان بر این باورند که این فیلم‌های جدید که تقریبا به انعطاف پذیری لاستیک هستند، می‌توانند در پوست مصنوعی استفاده شده و به لباس و حسگرهای متصل به بدن وصل شوند.
این فیلم فلزی و تا حدی مایع که انعطاف پذیر نیز می‌باشد، می‌تواند در طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته محققان، این فیلم می‌تواند برای ایجاد مدارهایی مورد استفاده قرار گیرد که می‌توانند پیچ و تاب خورده و کشیده شوند و همچنین گزینه‌ای ایده آل برای تولید پوست مصنوعی در اندامهای مصنوعی یا ماشین آلات رباتیک است.
این اختراع جدید همچنین می‌تواند در تولید پارچه و لباس مورد استفاده قرار گیرد و چون شکل و حرکات بدن انسان را به خوبی نشان می‌دهد، می‌تواند در حسگرهایی که برای نظارت بر توابع خاص بیولوژیکی طراحی می‌شوند، استفاده شود.
یکی از نویسندگان این پژوهش هادرین میچاد از موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان اظهار کرد: ما می‌توانیم از تمام قابلیت‌های این اختراع جدید،هم در اشکال پیچیده و هم در اشکالی که در طول زمین تغییر می‌کنند استفاده کنیم.
لازم به ذکر است که محققان برای توسعه این ابزار الکترونیکی کششی از آلیاژ طلا و گالیم استفاده کردند.
گالیم عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی دارای نشان Ga و عدد اتمی 31 می‌باشد. گالیم فلز نرم، کمیاب و نقره‌ای رنگ است که در حرارت پایین شکننده بوده اما در بالاتر از دمای اطاق به حالت مایع درمی‌آید و در کف دست می‌جوشد. این عنصر در مقادیر بسیار کم در سنگ معدن بوکسیت و روی وجود دارد. آرسنید گالیم یک نیمه هادی است که بیشتر در دیودهای نور افشان (LED) مورد استفاده است.
یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد: گالیم نه تنها دارای خواص الکتریکی خوب است، بلکه همچنین دارای نقطه ذوب پایین در حدود 30 درجه سانتیگراد است.
به گفته محققان این پژوهش، لایه‌ای از طلا که گالیم را پوشانده سبب می‌شود تا این فلز همگن بماند و در تماس با پلیمر از هم جدا نشوند.
این اختراع در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

منبع: ایسنا