اخبار
چهارشنبه، 18 فروردین 1395
طراحی نرم‌افزار ویژه اطلاع‌رسانی نمایشگاه

طراحی نرم‌افزار ویژه اطلاع‌رسانی نمایشگاه

برنامه کمیته اطلاع‌رسانی بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد. قرار است در این دوره نرم افزار جدیدی به این منظور طراحی شود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری کمیته اطلاع‌رسانی بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران به منظور تشریح برنامه‌های این کمیته در ایام برگزاری نمایشگاه عصر امروز، 17 فروردین‌ماه، با حضور علی اکبر تورانیان مدیر کمیتۀ اطلاع‌رسانی و سیدعارف علوی معاون این کمیته برگزار شد.
تورانیان در این برنامه با اشاره به امر اطلاع‌رسانی در نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است. در مدت برگزاری نمایشگاه کتاب تاکنون مسئله اطلاع‌رسانی با مشکلاتی همراه بوده و گاه دیده می‌شده که مردم سردرگم هستند.
وی با بیان اینکه در تمام بیست و هشت دوره سابق از نزدیک نقاط ضعف اطلاع‌رسانی را شاهد بودم و این مسئله به عنوان یک ناشر دغدغه خود من نیز بود، یادآور شد: پس می‌خواهیم در کمیته اطلاع‌رسانی امسال قدم‌های رو به جلو برداریم و تا جایی که امکان دارد خواسته‌های مردم را تأمین کنیم. برای رسیدن به این مهم باید اولا هم به مراجعان و هم به مقوله اطلاع رسانی دید حرفه‌ای داشته باشیم. به همین دلیل با تشکیل کمیته‌ای از همکاران باتجربه برنامه‌ریزی‌ها در جلسات متعدد برای بررسی چالش‌های اطلاع‌رسانی و حل آن‌ها آغاز شد. در این حوزه دغدغه‌های بسیاری وجود داشته و دارد اما معیار ما این بود که باتوجه به شرایط ویژه نمایشگاه امسال و انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب تمامی بحث‌ها و حواشی احتمالی را کنار گذاشته و با یک همدلی دوچندان با مسئولین بحث اطلاع رسانی را در حد مطلوب و اعلا به انجام برسانیم تا فرا‌تر از سال‌های گذشته مردم را راضی نگه داریم.
وی به برنامه‌های این دوره از کمیته اطلاع‌رسانی اشاره کرد و یادآور شد: در این دوره تلاش شده تا نیروهای خبره و دغدغه‌مند به کار گرفته شوند تا اطلاع‌رسانی به نحو احسن انجام شود. مهمترین هدف در امر اطلاع‌رسانی در این دوره، رضایت‎مندی مردم است. به همین منظور افرادی در سطح تحصیلی کارشناسی تا دکتری انتخاب شده‌اند که به منظور ارتقای توانایی‌های آنها قرار است به مدت سه روز آموزش ببینند. در انتخاب این افراد توانایی ارتباط با مردم و حفظ تکریم آنها مد نظر قرار گرفته است.
به گفته مدیر کمیتۀ اطلاع‌رسانی بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، از تاریخ بیست و ششم فروردین‌ماه این دوره‌ها با حضور سیدعباس صالحی آغاز خواهد شد و مکان آن نیز در حوزه هنری خواهد بود. تکریم مردم در نمایشگاه کتاب و جلب توجه آنها به سمت کتاب برای ما حائز اهمیت است، به همین منظور برنامه‌های فنی برای اطلاع‌رسانی مطلوب‌تر در نظر گرفته شده است تا بتوانند دغدغه‌های مردم را برطرف و با تمام محدودیت‌ها رضایت‌مندی مردم را به وجود آورند.
تورانیان با بیان اینکه علاوه بر این، قرار است نقشه نمایشگاه کتاب نیز به صورت وسیع تولید شود، ادامه داد: ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی در نمایشگاه کتاب تهران در سالن‌های مختلف در نظر گرفته شده است که در مجموع تعداد آنها به 12 ایستگاه می‌رسد. در سالن‌های بخش دانشگاهی و عمومی هر کدام سه ایستگاه و در بخش‌های کودک، آموزشی و بین‌الملل نیز هر کدام دو ایستگاه در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه ارتقای فعالیت‌ها در این زمینه نیازمند تعامل بیشتر با مسئولان ارشاد است، افزود: باید به بحث اطلاع‌رسانی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، چرا که نه تنها در نمایشگاه کتاب که در حوزه نشر این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
تورانیان همچنین از فعالیت اطلاع‌رسانان سیار در نمایشگاه تهران نیز خبر داد و افزود: در این دوره طبق مصوبه‌ای که در ارشاد وجود دارد، تعداد 135 نفر در امر اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند.
سیدعارف علوی نیز در ادامه این نشست به تشریح بخش دیگری از برنامه‌ها پرداخت و گفت: تعداد افراد درخواستی ما برای فعالیت در کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه بیش از 135 نفر بود. ما درخواست 270 نفر به ارشاد داده بودیم که با محاسبات ما، با این تعداد افراد و با مراجعه پنج میلیونی مخاطبان به نمایشگاه، می‌توان تنها 17 درصد پاسخگو بود، اما طبق مصوبه ارشاد همان تعداد 135 نفر برای این دوره نیز در نظر گرفته شده است.
وی از طراحی نرم‌افزار ویژه اطلاع‌رسانی بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و افزود: درصدد طراحی نرم‌افزاری ویژه تلفن همراه و تبلت هستیم تا مراجعه‌کننده بتواند از این طریق، بدون مراجعه به ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی، اطلاعات مورد نظر خود را استخراج کند. به همین منظور با چند مؤسسه به گفت‌وگو در این زمینه پرداخته‌ایم تا نرم‌افزار با کیفیت خوبی طراحی شود. همچنین قرار است در این نرم‌افزار اطلاعات اماکنی مانند نمازخانه و ... نیز درج شود. به محض طراحی و آماده شدن نیز رونمایی خواهد شد.
علوی همچنین از استخراج سؤالات متداول و پرتکرار برای اطلاع‌رسانان به منظور تسریع در امر اطلاع‌رسانی نمایشگاه نیز خبر داد و یادآور شد: به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و سریع، ما مانوری داریم تا افراد اطلاع‌رسان سه روز پیش از برگزاری نمایشگاه با محیط و ناشران پرکار آشنا شوند. همچنین در صورت امکان نقشه سالن‌ها نیز تهیه خواهد شد.


منبع: تسنیم