اخبار
پنجشنبه، 19 فروردین 1395
ساخت آهنربای با وزنی در حد یک هواپیمای بوئینگ

ساخت آهنربای با وزنی در حد یک هواپیمای بوئینگ


رآکتور ITER در فرانسه اولین آهنربا از مجموعه آهنرباهای خود را دریافت می‌کند که وزن آن به بیش از 100 تن می‌رسد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان و به نقل از پاپیولار مکانیکز، رآکتورهای گداخت هسته‌ای شوخی‌بردار نیستند. مطمئنا هنوز نتوانسته‌ایم یکی از این رآکتورها را به گونه‌ای بسازیم که به کار تولید انرژی بیاید، اما همان مدل‌های اولیه از این رآکتورهای عظیم‌الجثه هم ساختارهای پیچیده‌ای دارند و نوعی مهندسی سطح بالا محسوب می‌شوند. یکی از نکات جالب در مورد رآکتور ITER که به تازگی در فرانسه ساخته شده این است که آهنرباهایی که برای تکمیل این رآکتور مورد نیاز هستند بسیار بزرگ‌اند و وزنی در حد یک هواپیمای بوئینگ دارند.
رآکتور ITER که یک پروژه مشترک بین اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، چین، روسیه، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا است، دارای یکسری ابزارهای دونات شکل است که حلقه‌ای از پلاسمای فوق حرارتی را در خود نگه می‌دارد. این ابزار برای این که پلاسما را در محل خود نگه دارد از یک آهنربای عظیم برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده می‌کند. هیچ چیز دیگری وجود ندارد که قادر باشد این نوع پلاسما را به این ترتیب حفظ کند.
در ITER این آهنرباها حلقه‌های D شکل بسیار بزرگ به بلندی 46 پا، عرض 30 پا و ضخامت 3 پا هستند و وزن‌شان به 120 تن می رسد که برابر با وزن یک بوئینگ 747 است.
پیش‌بینی شده است که ساخت این رآکتور تا سال 2019 به پایان برسد و آزمایش‌های مربوط به پلاسما در 2020 و آزمایش‌های مرتبط با گداخت کامل نهایتا در سال 2027 آغاز شود.


منبع: ایسنا