اخبار
چهارشنبه، 25 فروردین 1395
اصلاح ژنتیکی جنین انسان برای دومین بار

اصلاح ژنتیکی جنین انسان برای دومین بار


با وجود اینکه بحث‌ها در مورد اصول اخلاقی اصلاح ژنتیکی جنین انسان با شدت ادامه دارد اما دانشمندان چینی با موفقیت توانسته‌اند این رویکرد را برای دومین بار در تاریخ انجام دهند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این بار محققان از ابزار ویرایش ژنتیکی CRISPR/Cas9 برای ساخت جنین‌های مقاوم به اچ‌آی‌وی استفاده کردند.
اخبار جدید هم بر منافع و هم خطرات اصلاح ژنتیکی جنین‌ها اشاره دارند. از این روش در نهایت می‌توان برای مبارزه با بیماری و ناتوانی یا حتی جلوگیری از آن‌ها استفاده کرد اما همچنین می‌تواند راه را برای نوزادان طراحی شده با ویژگی‌های قابل سفارش هموار کند. البته نباید فراموش کرد که این کار همچنین راه را برای مجموعه‌ای از آثار جانبی نامطلوب زیستی که هنوز در نظر گرفته نشده‌اند، باز خواهد کرد.
دولتمردان در سراسر جهان در تلاش برای وضع قوانین اخلاقی در این مورد هستند و این تجربه ثانویه مانند نمونه اول آن که توسط یک تیم دیگر از محققان چینی انجام شده بود باید تحت دستورالعمل‌های بسیار دقیقی انجام می‌شد. دانشمندان دانشگاه پزشکی گوانژو در درجه اول باید از جنین‌های غیر قابل دوام که قادر به رشد برای تبدیل به انسان زنده نبودند، استفاده می‌کردند.
محققان این بار 213 تخمک انسان را از 87 بیمار در یک کلینیک باروری جمع‌آوری کردند که برای استفاده در روش لقاح مصنوعی قابل استفاده نبوده و برای اهداف تحقیقاتی اهدا شده بودند. آن‌ها با استفاده از روش CRISPR یک جهش طبیعی را به ژنوم جنین‌ها وارد کردند تا آن‌ها را در برابر ویروس اچ‌آی‌وی مقاوم سازند.
برخی انسان‌ها بطور طبیعی از این جهش ژنی موسوم به CCR5Δ32 برخوردار بوده و به اچ‌آی‌وی مقاومند زیرا این جهش، پروتیئن CCR5 را به شکلی تغییر می‌دهد که از ورود ویروس به سلول‌های T جلوگیری می‌کند.
26 جنین انسانی در نهایت برای اصلاح با این رویکرد انتخاب شدند که در این میان، چهار جنین با موفقیت اصلاح شدند. از میان دیگران، تعداد چشمگیری به نمایش جهش‌های ناخواسته پرداختند که نشان می‌دهد هنوز راه زیادی برای استفاده ایمن و مطمئن از این روش ویرایش ژنی باقی مانده است. همه جنین‌ها پس از سه روز نابود شدند.
تکنیک CRISPR ممکن است بسیار نویدبخش باشد و به دانشمندان اجازه بدهد که بخش‌های نامطلوب دی‌ان‌ای را شناسایی و آن‌ها را در صورت نیاز جایگزین کنند، اما دقت این روش هنوز مورد تردید است.
از دیگر نگرانی‌هایی که توسط مخالفان استفاده از این روش ارائه شده، امکان تولید آثار جانبی نامطلوبی است که اکنون قابل تصور نیستند.
ویرایش ژنی در حال حاضر تحت قوانین بسیار محکمی در انگلستان آزاد است اما هنوز در آمریکا قانونی نشده است.
این تحقیق در مجله نیچر منتشر شده است.


منبع: ایسنا