اخبار
پنجشنبه، 26 فروردین 1395
کشاورزی پایدار در آینده با برج عمودی

کشاورزی پایدار در آینده با برج عمودی


در آینده کشاورزی شهری نسبت به کشاورزی روستایی رونق بیشتری داشته و مهم‌ترین مشکل در این روش کمبود فضاست. به همین دلیل شرکت کشاورزی Rogers Stirk Harbour و شرکا در لندن روشی با نام Skyfarm ارائه کرده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، در واقع این روش برج hyperboloid و ترکیبی از روش‌های مختلف کشاورزی وآکواپونیک بر اساس روش‌های کشت سنتی و ساخته شده از بامبو به شکل مزارع عمودی و طراحی شده برای تولید انرژی پاک است.
این پروژه شهری در سال 2014 برنده رقابت‌های جشنواره معماری جهانی شد و در گروه پروژه‌های آزمایشی و مورد تحسین هیات منصفه به عنوان پروژه‌ای باورنکردنی و زیبا قرار گرفت.
این پروژه با هدف تامین غذای جهان و کمک به بحران غذا در جهان ارائه شده است و با بدتر شدن روند کشاورزی سنتی و کاهش مواد غذایی در آینده بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.
در واقع در این روش کشاورزی، زمین‌ کشاورزی فشرده شده و محصولات غذایی به صورت عمودی و یکپارچه در محیط‌های شهری با تراکم زیاد پرورش می‌یابند. ساختار چند طبقه با چوب‌های سبک بامبو برای دریافت نور خورشید بهینه‌سازی و توزیع آب نیز با روشی موثر اجرا شده است.
ساختار سطوح بالای برج منطبق با گونه‌های مختلف کشاورزی همچون آکواپونیک برای تولید محصولات و پرورش ماهی با سیستم حلقه‌ای بسته است. پایه این برج بازار، رستوران و فضای آموزشی در مورد کشاورزی برای عموم خواهد بود. مخزن‌های آب و توربین‌های بادی نیز در بالای برج قرار دارند.
همچنین از دیگر ویژگی‌ها تغییر ساختار برج در شرایط آب‌وهوایی مختلف است؛ به عنوان مثال در آب‌وهوای سرد دارای پوشش بیشتر شده و در نتیجه گرمای لازم برای رشد گیاهان فراهم می‌شود.
معماران اظهار کردند: هر چند ساخت Skyfarm پرهزینه‌تر از کشاورزی صنعتی است اما توانایی تولید محصولاتی همچون توت‌فرنگی، اسفناج و کاهو را در تمامی طول سال دارد که در نتیجه هزینه‌های حمل و سردخانه نیز در این مورد کاهش می‌یابد.


منبع: ایسنا