اخبار
پنجشنبه، 26 فروردین 1395
هدایت تحصیلی بعد از 22 سال در پایه نهم انجام می‌شود

هدایت تحصیلی بعد از 22 سال در پایه نهم انجام می‌شود


مدیرکل آموزش متوسطه دوره کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: بعد از 22 سال هدایت تحصیلی در سال تحصیلی جدید در پایه نهم در دوره اول متوسطه انجام می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید مصطفی آذرکش پیش از ظهر امروز در نشست مدیران و مشاوران مدارس اردبیل در سالن مدرسه مدرس اردبیل اظهار کرد: بیش از این هدایت تحصیلی در انتقال دانش‌آموزان از در پایه اول دبیرستان اتفاق می‌افتاد در حالی که در سال تحصیلی جدید، هدایت تحصیلی در پایان پایه نهم و آغاز ورود به پایه دهم برای اولین سال اتفاق می‌افتد.
وی گفت: دانش‌آموزان پایه سوم متوسطه دوره اول (نهم) امسال می‌توانند در رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای، کاردانش و نظری انتخاب رشته کنند که 6 شاخص در هدایت تحصیلی آنها تاثیرگذار خواهد بود.
مدیرکل آموزش متوسطه دوره کاردانش وزارت آموزش و پرورش  با یادآوری اینکه از 100 درصد نمره اعمال شده در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان 35 درصد مربوط به عملکرد سه ساله پایه دوره اول متوسطه، 30 درصد آزمون مشاوره‌ای و بحث استعدادیابی، 10 درصد نظر مشاور، 10 درصد نظر معلمان، 10 درصد نظر دانش‌آموزان و 5 درصد نیز نظر والدین نیز اعمال می‌شود.
آذرکش گفت: ما نه تنها نمی‌خواهیم روی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تمرکز کنیم بلکه باید انتخاب آگاهانه در سایه رغبت و انگیزه دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌های مختلف دانش‌آموزان انجام شود.
وی یکی از مشکلات و نارسایی‌ها را در این حوزه طبقه‌بندی غیراصولی دانش‌آموزان به طیف دانش‌آموزان ضعیف و قوی عنوان کرد و گفت: نباید عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در این زمینه ملاک عمل قرار گیرد بلکه باید مبانی مختلف در این زمینه در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مورد توجه باشد.
وی نقش مشاوران و مدیران مراکز آموزشی را در شناسایی استعدادهای برتر، هوش و توانمندی‌های مختلف نظیر هوش کلامی، نظری، موسیقیایی، و ... یادآور شد و گفت: قطعا دیگر دانش‌آموزان تنها بر اساس عملکرد تحصیلی توسط مشاوران هدایت تحصیلی نمی‌شوند و تنها 35 درصد این امر در انتخاب رشته دانش‌آموزان تاثیرگذار خواهد بود.
مدیرکل آموزش متوسطه دوره کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در شاخه نظری گرایش به رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و معارف و در هنرستان‌ها نیز شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش بوده به طوری که در طرح ملی برنامه درسی این برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های مدنظر و مورد توجه است.
آذرکش افزود: عناوین رشته‌های فنی و حرفه‌ای تغییری نکرده اما در کاردانش چندین رشته جدید همچون حمل و نقل و فتوگرافیک و چندین رشته جدید به این تعداد افزوده شده است.
وی گفت: 264 رشته مهارتی در کشور در رشته کاردانش وجود دارد که ارائه این رشته‌ها در استان‌های مختلف متفاوت خواهد بود.
مدیرکل آموزش متوسطه دوره کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اولویت اول در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سمت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است تا با آموزش‌ها و مهارت‌هایی که ارائه می‌شود ورود متفاوتی را در حوزه بازار کار شاهد باشیم.
آذرکش یادآور شد: در حال حاضر امکان تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و مهارتی به راحتی تا مقطع دکتری وجود دارد به طوری که در حال حاضر اکثر دانشگاه‌ها بدون آزمون اقدام به پذیرش دانشجویان می‌کنند.
وی گفت: بنده در سفرهایی که به استان‌های مختلف داشتم تاکنون هیچ گونه نارضایتی از سوی دانش‌آموزان را در ورود به رشته‌های فنی و حرفه‌ای مشاهده نکردم به طوری که اکثر هنرجویان ما رضایت کامل از این شرایط دارند و افتخار‌آفرینی هنرجویان ما در رشته‌های مختلف از رشته فرش گرفته تا برق و الکترونیک واقعا ستودنی است.


منبع: فارس