اخبار
پنجشنبه، 26 فروردین 1395
شهر آفتاب هنوز به طور کامل تحویل ستاد نمایشگاه کتاب نشده است

شهر آفتاب هنوز به طور کامل تحویل ستاد نمایشگاه کتاب نشده است


مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب باتقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی شهرداری برای آماده‌سازی شهر آفتاب، در عین حال تاکید کرد که این مجموعه هنوز به طور کامل تحویل ستاد نمایشگاه کتاب نشده است.

 

حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و رفاهی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز چهارشنبه ۲۵ فروردین، موعد تعیین شده به شهرداری تهران برای تحویل شهر آفتاب به ستاد برگزاری این نمایشگاه، در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سوال که آیا مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تحویل مسئولان نمایشگاه شده است یا خیر؟، گفت: اگرچه قرار بود بیست و پنجم فروردین ماه فضاهای مسقف تحویل ستاد نمایشگاه کتاب شود، اما علیرغم حضور یک ماهه تمامی مسئولان مربوط به ساخت مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب از شهرداری تهران در این مجموعه و فعالیت عمرانی بسیار سنگینی برای ساخت سالن‌های سه‌قلو، ملل و یو شکل « U » انجام داده است، تا این لحظه بخش شرقی سالن سه قلو و بخشی هم در سالن یو شکل « U » - که فضای اداری ما است -، تنها سالن‌هایی است که تحویل ما شده است.
وی با تاکید بر اینکه البته نیاز بوده که تمامی سالن‌ها با تمامی تجهیزات و زیرساخت‌های لازم از جمله برق و تلفن و مخابرات و ... تحویل ستاد نمایشگاه شود، افزود: مسئولان مربوطه و تمامی پیمانکاران و کارکنان و کارگران در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با سرعت و جدیت تمام مشغول تدارک و آماده‌سازی مابقی بخش‌ها و سالن‌ها هستند و طبق وعده دوستان شهرداری تهران این فضاها حداکثر تا یکی، دو روز آینده تحویل ستاد نمایشگاه می‌شود. در هر حال ما امیداوریم که از جدل زمانبندی نمایشگاه عقب نیفتم و طبق وعده‌ای که به ناشران داده‌ایم ۷ اردیبهشت فضاهای نمایشگاهی و در واقع غرفه‌ها را در اخیار آنها بگذاریم.
صفری ادامه داد: بدیهی است هر چقدر فعالیت‌های عمرانی که دوستان ما در مجموعه شهرداری تهران با جدیت و سرعت در حال انجام آنها هسند، دیرتر به اتمام برسد، ما از زمانبندی‌مان عقب‌تر خواهیم افتاد و شاید مشکلاتی را در تحویل فضاهای نمایشگاهی به ناشران، برای ما ایجاد کند. ما البته نگران نیستیم اما با توجه به گستردگی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب و عملیات عمرانی در حال انجام در آن، علیرغم تلاش‌های شبانه‌روزی دوستان شهرداری تهران، می‌بایست بر سرعت این عملیات بیش از پیش اضافه شود.
زمان اندک باقیمانده، باعث چشم‌پوشی از رعایت استانداردهای نمایشگاهی نخواهد شد
این مقام مسئول در برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید با توجه به زمان اندکی که تا آغاز به کار این نمایشگاه باقی مانده و با مد نظر قرار دادن عملیات عمرانی و ساخت و ساز در شهر آفتاب برای آماده‌سازی جهت برگزاری این نمایشگاه، ممکن است در برخی از امور اجرایی و ساخت و ساز، عجله‌ صورت بگیرد و استاندادرهای مختلف از جمله ایمنی سازه‌ها و سالن‌ها آنگونه که باید رعایت نشود؟، گفت: شکل اصلی سالن‌های مسقف و ساخت و ساز آنها، مطابق با استانداردهای نمایشگاهی طراحی شده است و لذا هر فعالیتی که در آماده‌سازی آنها صورت بگیرد، مطابق با همین استانداردها خواهد بود. یکی از این موارد نصب شیشه‌ها در این سالن‌ها و به خصوص سالن یو شکل « U » است که پوشش آن، تماماً از شیشه است.
وی افزود: دوستان شهرداری در این بخش گفته‌اند که این کار (نصب شیشه‌ها در سالن‌ها) با بالاترین دقت صورت خواهد گرفت و از این بابت اطمینان خاطر را به ما داده‌اند. در واقع به رغم سرعت کار، دقت لازم هم لحاظ خواهد شد تا خدای ناکرده مشکلی از جانب ایمنی و سایر موارد مربوط به استانداردهای معمول، خدشه‌دار نشود. البته بخشی از تاخیر در تحویل فضای نمایشگاهی شهر آفتاب به ما، ناشی از عوامل جوّی تهران است با این وجود ما متعهد هستیم که مطابق با جدول زمانبندی کار خودمان را پیش ببریم؛ بدیهی است هر زمان سالن‌ها تحویل ما شود، بلافاصله عملیات غرفه‌بندی و ... در آنها آغاز خواهد شد.
صفری در مورد آخرین وضعیت فضاهای باز نمایشگاهی هم گفت: چارچوب سازه‌های موقت در تمامی فضاهای باز نمایشگاه برپا، و نصب چادرها هم روی آنها آغاز شده است و با توجه به اینکه موعد تحویل فضاهای باز به ستاد نمایشگاه، ۲۹ فروردین است، امیدواریم همه این فضاها نیز در همان موعد تحویل ما بشود. ناشران دانشگاهی، بین‌الملل، کودک و نوجوان و آموزشی، در این بخش‌ها (فضاهای باز) مستقر خواهند شد. البته خوشبختانه تمامی فضاهای باز نمایشگاه امسال دارای سیستم‌های تهویه هوا (گرمایشی و سرمایشی) است و مشکلی از این حیث غرفه‌داران را تهدید نمی‌کند.
اختصاص یارانه خرید کتاب به ۸۶ هزار دانش آموز و معلم در نمایشگاه کتاب تهران
در همین حال مدیرکل فرهنگی هنری اردویی و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش از اختصاص بن ۵۰ هزار تومانی به ۸۶ هزار دانش آموز و معلم در استان‌های تهران، قم و البرز در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران خبر داده است.
علی اکبرزاده درباره چگونگی انتخاب دانش آموزان برای تخصیص یارانه‌های اعلام شده، به ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: برای اجرای این طرح تلاش شده تا دانش آموزانی انتخاب شوند که محل سکونت آن‌ها به محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نزدیک باشد. از این رو در نخستین دوره این طرح، ۸۰ هزار دانش آموز برای دریافت یارانه خرید کتاب انتخاب شده اند. همچنین یارانه ۶۰ هزارتومانی به ۶ هزار معلم جهت خرید کتاب از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اختصاص یافت.
مدیرکل فرهنگی هنری اردویی و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اختصاص یارانه خرید کتاب به دانش آموزان سایر استان‌های کشور نیز گفت: به دلیل فاصله مسافتی زیاد دیگر استان‌ها با تهران، دانش آموزان سایر استان‌ها در این طرح قرار نمی‌گیرند اما  درصورت موافقت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه خرید کتاب در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب استانی به دانش آموزان استان‌های مربوطه تعلق خواهد گرفت. بن کتاب به دانش آموزان جهت خرید کتاب در نمایشگاه کتاب تهران امسال برای نخستین بار ارائه می‌شود.
برپایی ۲ شعبه فروشگاه شهروند در شهر آفتاب
در همین حال، همزمان با برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ۲ شعبه فروشگاه شهروند به همراه یک میدان میوه و تره بار به منظور رفاه حال بازدیدکنندگان در شهرآفتاب برپا می‌شود. به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نمایشگاه شهر تهران، ۲ شعبه فروشگاه شهروند در نمایشگاه ۲۹ کتاب تهران و میادین میوه و تره بار به عنوان خدمات شهرداری  به بازدیدکنندگان نمایشگاه در شهر آفتاب برپا می‌شود.
از این رو بازدیدکنندگانی که با مترو وارد شهرآفتاب می‌شوند و درحین بازدید از نمایشگاه در صورت نیاز می‌توانند ما یحتاج خود را از فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره بار فراهم آورند.

بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار می‌شود.  مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.



منبع: مهر