اخبار
دوشنبه، 30 فروردین 1395
نمايشگاه نسخ خطي گرجي در كتابخانه ملي گشايش يافت

نمايشگاه نسخ خطي گرجي در كتابخانه ملي گشايش يافت


تهران- ايرنا- نمايشگاه نسخ خطي گرجي با حضور سفير گرجستان و جمعي از گرجي‌هاي مقيم ايران در محل كتابخانه ملي افتتاح شد.

 

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از سازمان اسناد و كتابخانه ملي، پيش از افتتاح اين نمايشگاه معاون كتابخانه ملي و سفير گرجستان در نشستي سخنراني كردند.
غلامرضا اميرخاني با اشاره به روابط ديرين و پر سابقه ايران و گرجستان گفت: پيوند و ريشه كهني بين دو ملت ايران و گرجستان وجود دارد و حوزه فرهنگ از حوزه‌هاي مهم دو كشور محسوب مي شود.
وي با اشاره به علاقه ملت گرجستان به فرهنگ و هنر ايراني افزود: قرن‌ها پيش منظومه ويس و رامين فخرالدين اسعد گرگاني و كليله و دمنه تقريبا به فاصله كوتاهي به زبان گرجي ترجمه ‌شد.
سفير گرجستان كه مسلط به زبان فارسي است با اشاره به اشتراكات فرهنگي ايران و گرجستان گفت: ايران مهد تمدن و فرهنگ است و دانشمندان و نويسندگان بزرگي در اين كشور پرورش يافته‌اند.
يوسف چاخاشويلي با اشاره به ساختارهاي مختلف گويشي و نوشتاري در دنيا افزود: الفبا و زبان نوشتاري منحصر به فرد گرجي در كنار الفباي لاتين، سيريليك، عربي، يوناني و الفباي كشورهاي آسياي دور از قدمت طولاني برخوردار هستند.
وي ادامه داد: هنوز در جهت معرفي الفباي كشورمان به جهانيان موفق عمل نكرده ايم، گرجستان ملتي كوچك در عين حال اهل فرهنگ و هنر دارد.
سفير گرجستان با اشاره به روند رو به افزايش حضور پژوهشگران از كشورهاي مختلف جهان در كشورش، خاطر نشان كرد: بسيار خرسندم از اينكه سازمان اسناد و كتابخانه ملي مكاني را در اختيار ما قرار داد تا شيوه نوشتار گرجي، تاريخچه و سابقه الفبا و متون خطي گرجستان را به نمايش گذاريم.
وي با بيان اينكه طي سه قرن اخير روابط فرهنگي، سياسي و اقتصادي بين دو كشور گسترده‌تر شده، يادآور شد: در دانشگاه تفليس، دانشكده خاورشناسي تأسيس كرده ايم كه در آن زبان ، ادبيات و تاريخ ايران، تركيه و كشورهاي عربي تدريس مي‌شود.
چاخاشويلي اضافه كرد: نمونه‌هاي درخشان مختلفي از ادبيات كلاسيك و معاصر ايران به زبان گرجي ترجمه شده كه از آنها مي‌توان به آثار رودكي، فردوسي، نظامي، حافظ، سعدي و حتي صادق هدايت اشاره كرد.
وي اظهار داشت: دو ملت قديمي و داراي پيشينه تاريخي ايران و گرجستان كه طي قرن‌هاي متمادي روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي داشتند مي‌توانند به خوبي يكديگر را درك كنند.
بر اساس اين گزارش،‌پس از اين نشست نمايشگاه آثار گرجستان كه شامل متون خطي و تصاويري از گرجستان بود در محل ورودي تالارهاي تخصصي توسط معاون كتابخانه ملي و سفير گرجستان افتتاح شد و مورد بازديد قرار گرفت.



منبع: ایرنا