اخبار
شنبه، 18 اردیبهشت 1395
ایجاد 150 هزار کتابخانه کلاسی در مدارس

ایجاد 150 هزار کتابخانه کلاسی در مدارس


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما 150 هزار کتابخانه کلاسی در مدارس ایجاد کرده‌ایم،‌ گفت: تعداد کتاب‌یاران به 128 هزار نفر رسیده و کتاب‌ها به بیش از 105 میلیون جلد افزایش یافته است.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، علی اصغر فانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران ضمن گرامیداشت روز معلم و یاد خاطره شهید مطهری، گفت: امروز معلمان در دورترین نقاط کشور که هیچ نشانی از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نیست، با پرچم جمهوری اسلامی در سخت‌ترین شرایط مشعل دانایی را روشن نگه داشته‌اند.
وی افزود: امروز آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور باید به دغدغه اصلی و مهم همه بخش‌های دولتی و غیردولتی تبدیل شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات خیرین مدرسه‌ساز پس از پیروزی انقلاب،‌ گفت:‌ خیرین مدرسه‌ساز بعد از پیروزی انقلاب به طور متوسط روزانه 7 کلاس درس ساختند و در مجموع، از بین 500 هزار کلاس درس بیش از یکصد هزار کلاس توسط خیرین ساخته شده و این موضوع مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه از 11 اردیبهشت تا 11 خرداد جشن‌های خیرین مدرسه‌ساز برگزار می‌شود،‌ گفت: آموزش و پرورش با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش کرده کارهای شتاب‌زده و آزمایش نشده پرهیز کند و در همین جا اعلام می‌کنم که در این سه سال هیچ برنامه و طرحی را تا زمانی که به صورت آزمایش اجرا نشده و نقاط ضعف آن برطرف نشده به صورت سراسری اجرا نکرده‌ایم.
فانی تصریح کرد: علیرغم همه محدودیت‌های مالی دولت، ما بحث رفاه و معیشت معلمین را پیگیری کردیم و با حمایت رئیس جمهور از سال 94، طرح رتبه‌بندی معلمین اجرا شد که امید داریم با این طرح تا حدی دغدغه معیشتی معلمان را کم کنیم.
وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید توجه جدی به ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ نماز شده است، گفت: در این راستا 600 دارالقرآن در سراسر کشور ایجاد شده و با مشارکت بیش از 7 میلیون دانش‌آموز طرح ملی حفظ قرآن برگزار شده است.
وی ادامه داد: با حضور روحانیون در بیش از 55 هزار مدرسه کشور، همه روزه نماز جماعت اقامه می‌شود ضمن اینکه بیش از 600 هزار دانش‌آموز از طریق آموزش و پرورش به اردوهای راهیان نور اعزام شدند.
وی گفت: ما برای 3 میلیون دانش‌آموز پرونده الکترونیکی مشاوره پیش‌بینی کردیم و طرح سفیران سلامت را با مشارکت یک میلیون و 700 هزار دانش‌آموز اجرایی کردیم.
وی به آموزش‌های علمی و پژوهشی در میان دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: بیش از 2 میلیون دانش‌آموز در پروژه‌های علمی مشارکت داشتند ضمن اینکه 64 پژوهش‌سرا به آزمایشگاه‌های نانو مجهز شدند.
فانی با اشاره به اینکه ما 150 هزار کتابخانه کلاسی در مدارس ایجاد کرده‌ایم،‌ گفت: تعداد کتاب‌یاران به 128 هزار نفر رسیده و کتاب‌ها به بیش از 105 میلیون جلد افزایش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش به اجرایی شدن سند تحول در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: با ایجاد شورای راهبردی سند تحول، شاهد اجرایی شدن برنامه‌های زیر نظام اصلی صنعت هستیم و و تصمیم گرفته شده در طول برنامه ششم توسعه همه برنامه‌های آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول باشد.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تحصیلی 96-95 پایه دهم بر اساس این سند در مدارس استقرار خواهد یافت.
وزیر آموزش و پرورش یکی از سیاست‌های این وزارتخانه را توسعه عدالت آموزشی عنوان کرد و افزود: در سال گذشته 110 مدرسه در کشور تنها با یک دانش‌آموز تأسیس شده که این امر نشان می‌دهد دولت و نظام جمهوری اسلامی به دنبال انسداد مبادی بی‌سوادی است ضمن اینکه در سال جاری بیش از 70 هزار کودک لازم‌التعلیم شناسایی و جذب مدارس شدند.
وی افزود:‌ همچنین در حال حاضر بیش از 400 هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی مشغول به تحصیل هستند.
فانی مأموریت اصلی آموزش و پرورش را فرهنگ‌سازی در جامعه برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت:‌ ما با 13 میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم و 26 میلیون اولیا ارتباط داریم و می‌توانیم برای پیگیری فرهنگی اقتصاد مقاومتی از آموزش معلمین،‌ اصلاح الگوی مصرف و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی استفاده کنیم.

منبع: فارس