اخبار
پنجشنبه، 23 اردیبهشت 1395
رکورد فروش87 میلیاردی نمایشگاه کتاب در هشتمین روز ثبت شد

رکورد فروش87 میلیاردی نمایشگاه کتاب در هشتمین روز ثبت شد


تهران-ایرنا- قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ازفروش 870 میلیارد ریالی کتاب در هشت روز اول نمایشگاه تا عصر امروز خبر داد و گفت: این میزان فروش در نوع خود در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر و چشمگیر است.

 

امیر مسعود شهرام نیا عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا مستقر در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، افزود: عمده دغدغه‌ های ما در حوزه‌های مختلف برطرف شده؛ مهمترین نگرانی ما مربوط به استقبال از نمایشگاه بود، ناشران و مردم که هر دو نگرانی را با استقبال بیش از حد انتظار، برطرف کردند و اکنون هیچگونه مشکلی وجود ندارد.
* رشد 40 درصدی بازدیدکنندگان
معاون اجرایی معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پیش بینی ما قبل از شروع نمایشگاه این بود که ریزش 20 تا 30 درصدی مخاطبان را در نمایشگاه امسال شاهد باشیم که نه تنها ریزشی صورت نگرفت، بلکه بررسی های میدانی و آماری حاکی از افزایش حدود 40 درصدی بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب بوده است.
* 430 میلیارد ریال خرید کتاب تنها با دستگاه‌های کارت خوان
شهرام نیا همچنین با اعلام اینکه تا امروز چهارشنبه 22 اردیبهشت، 430 میلیارد ریال خرید کتاب تنها در دستگاه‌های کارت خوان نصب شده در غرفه‌ها به ثبت رسیده است، گفت: آمار فروش کتاب در نمایشگاه امسال تقریباً 15 درصد نسبت به نمایشگاه بیست و هشتم تا همین روز بیشتر است.
به گفته وی علاوه بر این با توجه به فعالیت دستگاه های پوز متفرقه و همچنین خریدهای نقدی و یا حسابهای تعهدی (چک)، تخمین ها نشان می دهد که تقریباً به همین میزان هم خرید کتاب صورت گرفته است و تخمین زده می‌شود، نمایشگاه 29 تا این لحظه بالغ بر 870 میلیارد ریال فروش کتاب داشته باشد.
قائم مقام بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خاطرنشان کرد که فروش کتابهای دیجیتال در این آمار نیامده است.
* هزینه های اخذی از غرفه ها صرف هزینه های جانبی خودشان می شود
قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در پاسخ به این سوال ایرنا که برخی غرفه داران می گویند این نمایشگاه رایگان در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته، ولی این وزارتخانه از آنها بابت اجاره غرفه پول اخذ کرده است، اظهار داشت: این اجاره بها 20درصد هزینه های ایجاد غرفه آرایی سالن ها و مسائل جانبی نمی شود.
به گفته وی وزارت ارشاد بیشتر از این هزینه اخذ شده بایت کارهای دیگر آماده سازی و زیر ساختها برای ناشران و غرفه داران هزینه کرده است.
* نصب بیش از 3 هزار دستگاه کارتخوان توسط آسان پرداخت
قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از نصب بیش از سه هزار دستگاه کارتخوان توسط شرکت آسان پرداخت(آپ) در این دوره نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: شرکت آسان پرداخت طرف قرارداد بانک عامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش بینی و قول مساعد داده که با زیرساخت هایی آماده کرده تا پشتیبانی و نصب 4 هزار دستگاه کارتخوان را در برنامه های خود داشته باشد.
شهرام نیا درخصوص ابراز رضایت عملکرد کارتخوان های نصب شده توسط این شرکت گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر مشکلات در این سیستم اعلام نشده و همین نشانگر عملکرد مثبت آنهاست.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 25 اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب پذیرای علاقه مندان و دوستداران کتاب است.



منبع: ایرنا