اخبار
دوشنبه، 20 اردیبهشت 1395
برگزاری 270 نشست در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

برگزاری 270 نشست در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران


به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست خبری یحیی دهقانی مدیرکمیته فرهنگی در سرای خبرنگاران ستاد خبری نمایشگاه(پرس سنتر) ساعت 11و30 دقیقه برگزار شد.

 

وی در رابطه با نشست‌ها در نمایشگاه کتاب گفت: ما کلا 270 نشست را تهیه کردیم و بالای سیصد نهاد را دعوت کرده‌ایم. برای همه نهادها نشستی ترتیب داده نشده است و اگر یکی از آنها کنسل شود می‌توانیم از جایگزین کنیم. نشست‌ها در همه جای نمایشگاه متمرکز نیستند تا همه بتوانند استفاده کنند.
وی همچنین در راستای معرفی کمیته فرهنگی نمایشگاه گفت: این کمیته مجموعه‌ای از سرا‌های مختلف است. سرای اهل قلم کلا دارای هفت سالن است که چهار سالن در سالن مرکزی سرای اهل قلم و سه سالن آن در سه قسمت دانشگاهی، کودک و نوجوان و بین‌الملل قرار دارد. در هر کدام از این‌ها سه الی  چهار نشست به طور روزانه برگزار می‌شود. علاوه بر این قسمت ما کارنامه نشر هم داریم که سال‌های قبل به عنوان یاس فعالیت می‌کرد. در سالن کارنامه‌ی نشر نیز بیست و هفت هزار کتاب چاپ نخست منتشر شده در  1394 به نمایش گذاشته شده است.
مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های کمیته فرهنگی، راه‌اندازی پاتوق اهالی نشر است که نویسندگان و اهالی قلم مراجعه می‌کنند و از آنها پذیرایی می‌شود و در این محل استراحت می‌کنند و با هم آشنا می‌شوند. همچنین قسمت دیگری از نشست‌ها را نهادها و ارگان‌ها تشکیل می‌دهند که همه ساله تعداد از نهادها تقاضای نشست دارند. همچنین امسال 9 تا 10 استان دعوت شده و هر روز به یک استان اختصاص دارد.
وی تصریح کرد: از دیگر فعالیت‌های کمیته‌ی فرهنگی پرداختن به پایتخت کتاب است. امسال نیشابور به عنوان پایتخت کتاب معرفی شده و فعالیت‌های فرهنگی‌اش در حوزه کتاب را در غرفه‌ای به نمایش می‌گذارد. بخش دیگر هم اختصاص غرفه‌ای به جشنواره روستاهای دوستدار کتاب است که به روستاهایی که در حوزه ترویج کتاب فعال هستند اختصاص دارد. امسال اولین سالی است که سالن مروجین کتاب و کتابخوانی دایر شده است و درباره کسانی است که به نحوی در ارتباط با کتاب و کتاب‌خوانی قدم برداشته‌اند. در بخش دیگر نشست‌ها سالن گفتگو نام دارد که در رابطه با بحث‌های اختصاصی کتاب می‌باشد.
او یادآور شد: سالن اهل سرای قلم نیز آیین مراسم رونمایی از کتاب و بحث‌های فرهنگی در رابطه با کتاب را برگزار می‌کند. که همچنین در آنجا دو بزرگداشت از کسانی که در حوزه نشر کار کرده‌اند در عرصه جدید و همچنین از پیشکسوتان غرفه نشر تجلیل شده است. در سالن کتابنما نیز آیین مراسم رونمایی از کتاب و غیرکتاب برگزار می‌شود.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که جمعیت در نشست‌ها چگونه است، گفت: بعضی نشست‌ها جمعیت کم و در بعضی از نشست‌ها زیاد است و این بستگی به نوع اطلاع‌رسانی دارد چون سال اول است.
او در پایان در رابطه با هزینه‌های فرهنگی صورت گرفته در نمایشگاه گفت: هنوز هیچ جمع بندی صورت نگرفته است.
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.


منبع: سایت نمایشگاه کتاب