اخبار
چهارشنبه، 12 خرداد 1395
فروش بیش از ۴۳ میلیارد ریالی ناشران در طرح «عیدانه کتاب»

فروش بیش از ۴۳ میلیارد ریالی ناشران در طرح «عیدانه کتاب»


مدیر عامل موسسه خانه کتاب با آغاز طرح سوم حمایتی فروش کتاب از ۱۵ تیرماه گفت: در طرح عیدانه کتاب بیش از ۴۳ میلیارد ریال کتاب با ۸۷ میلیارد ریال یارانه به دست مردم رسید.

 

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تقدیر از فعالان در طرح «عیدانه کتاب» با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسه خانه کتاب برگزار شد.
در این مراسم، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در سخنانی عنوان کرد: امروزه علم در کنار تکنولوژی بستر مناسبی را برای توسعه صنعت نشر پدید آورده است که در وضعیت نشر ایران نیز قابل مشاهده است. با این همه آمارهای شفاهی و شمی ما حاکی از این است که وضعیت کتابخوانی در کشور ما مناسب نیست و اگر قرار به مطلوب شدن این وضعیت داریم باید با نگاه علمی و با ابزار مناسب وضع فعلی را تحلیل و اصلاح کنیم.
وی ادامه داد: مطلوب نبودن وضعیت کتابفروشی‌های کشور یکی از دغدغه‌های جدی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سال‌های اخیر بوده است. در میان طرح‌هایی که برای تقویت وضعیت کتابفروشی‌ها در کشور ارائه شد، بخشی از مسئولیت اجرا به عهده خانه کتاب قرار داده شد  ما نیز با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این کار و فراهم کردن پایگاه اینترنتی www.ketab.ir و با همکاری شرکت پست این مساله را محقق کردیم که ناشران بتوانند  از طرق اینترنت به فروش آثار خود بپردازند که حاصلش نیز بهره‌مندی ۳ هزار ناشر از آن شد. در همین راستا اپلیکیشن اطلاع رسان کتابفروشی‌های ما نیز فعال شد که مختصات سه هزار کتابفروشی در سراسر کشور را معرفی کرده و پایگاه اطلاع‌رسانی ما نیز در بخش جستجو این امکان را فراهم کرد تا نزدیکترین کتابفروشی عرضه کننده هر اثر برای مخاطب معرفی شود.
جلیسه افزود: در زمینه برگزاری نشست‌ها نیز کتاب نخست تاریخ شفاهی نشر که نشست‌هایی با این موضوع در خانه کتاب نیز برگزار شد، پس از ماه مبارک رمضان رونمایی شده و دور دوم  جلسات این برنامه نیز پس از ماه رمضان برپا می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به طرح عیدانه کتاب گفت: در فار نخست این طرح با عنوان «کتابفروشی به وسعت ایران» که در ایام هفته کتاب برگزار شد، ۱۰۳ کتابفروشی در ۲۶ استان گردآمدند تا این طرح را اجرایی کنند. اجرای این طرح حاکی از این بود که تنها ۱۳ درصد از یارانه تخصیص داده شده در تهران مصرف شده و باقی آن در شهرستان‌ها به کار گرفته شده است و توانسته در همه ایران از ناشر و مولف و کتابفروش به صورت همزمان حمایت کند. در عین حال بهره‌کندی هر شهروند ایرانی از این طرح تنها با ارائه کارت ملی، امکان هر نوع سو استفاده از آن را به حداقل رساند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: در فاز دوم از این طرح با عنوان عیدانه کتاب، ۳۷۶ کتابفروشی در ۳۰ استان کشور به طرح پیوستند. این کتابفروشی‌ها در ۲۴۱ مورد در مراکز استانی و در ۸۰ مورد در شهرستان‌ها گردهم آمده‌بودند و در مجموع نیز ۱۰۳ هزار نفر از آن بهره مند شده و ۴۳ میلیارد ریال کتاب طی آن به فروش رفت و ما نیز ۸۷ میلیارد ریال یارائه پرداخت کردیم
وی در پایان از برگزاری طرح  مشابهی با عنوان طرح تابستانه فروش کتاب خبر داد و گفت: ثبت نام برای حضور در این طرح از ۱۵ خردا آغاز و طرح نیز از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد اجرایی خواهد شد.



منبع: مهر