اخبار
پنجشنبه، 13 خرداد 1395
تولید آنتی‌بیوتیک از واحدهای شیمیایی ساده

تولید آنتی‌بیوتیک از واحدهای شیمیایی ساده


محققان روش جدیدی برای تولید صدها آنتی‌بیوتیک ماکرولید از واحدهای ساختمانی شیمیایی ساده پیدا کرده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)-منطقه خراسان و به نقل از ساینتیست، محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از این روش جدید بیش از 30 آنتی‌بیوتیک جدید سنتز کرده‌اند که تعدادی از آنها در برابر برخی سویه‌های باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک موثر هستند.
براساس مقاله‌ای که در Nature به چاپ رسیده این اولین بار است که چنین راه نسبتا ساده‌ای برای سنتز آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید اریترومایسین معرفی می‌شود.
مواد طبیعی نقطه آغاز تولید آنتی‌بیوتیک‌ها بوده‌اند. بسیاری از این آنتی‌بیوتیک‌ها در قالب فرآیندی به نام سمی سنتز از دستکاری مواد و محصولات طبیعی به دست می‌آیند. هر آنتی‌بیوتیکی که در دسته ماکرولیدها قرار دارد با تغییر و اصلاح اریترومایسین حاصل می‌شود که اولین بار در سال 1949 در خاک کشف شد، اما برخی باکتری‌ها با سرعت وحشتناکی به این داروها مقاوم شده‌اند و سمی سنتز با برخی دشواری‌ها همچون دستکاری مولکول‌های پیچیده همراه است.
در این مطالعه محققان روش جدیدی برای سنتز میکرولیدها از هشت واحد ساختمانی شیمیایی ساده پیدا کرده‌اند تا مجموعه متنوعی از آنتی‌بیوتیک‌های مختلف بسازند که تولید آن‌ها با روش‌های سمی سنتزی غیرممکن است. در این روش واحدها به سادگی از هم جدا شده و روی هم سوار می‌شوند و به این ترتیب امکان سنتز دهها هزار ترکیب مختلف از همان چند واحد اولیه ساده فراهم می‌شود.
ماکرولیدها از یک حلقه ماکرولاکتون و یک یا دو قند ساخته شده‌اند. تغییر آرایش این حلقه‌ها با گروه‌های شیمیایی مختلف و ترکیب واحدهای ساختمانی در حالت‌های مختلف به محققان کمک کرده که بیش از 300 ماکرولید سنتزی تولید کنند.
در مرحله بعد این ترکیبات جدید را بر روی دو سویه از باکتری‌های مقاوم به متیسیلین آزمایش کردند و نشان دادند که بیشتر این ترکیبات بر روی این باکتری‌ها موثر هستند.


منبع: ایسنا