اخبار
دوشنبه، 17 خرداد 1395
ارائه طرح اولین شهر مستقل از انرژی‌های متعارف

ارائه طرح اولین شهر مستقل از انرژی‌های متعارف


طرح پیشنهادی شهری با قدرت جلبکها برنده رقابت‌های لیبرلند جدیدترین قدرت ملی مستقل در اروپا شده است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان و به نقل از اینهبیتت، لیبرلند با وسعت 2.7 مایل مربع، منطقه ای در دشت سیلابی رودخانه دانوب بین کرواسی و صربستان مکانی چالش برانگیز برای شهرسازی مدرن و معماری است.
این طرح شامل پیاده‌رو دوستدار طبیعت مطابق با رشد جمعیت با ساختار افقی است. ساختار این شهر معماری ابداعی(Inverted Archaeology) نامیده شده و دارای لایه‌های موقتی متوالی، فشرده، متراکم، یکپارچه، فنری و باکارایی بالا است. این مسیر جهت دار ترانزیتی برای دستیابی به نهایت کارایی و کاهش گازهای گلخانه‌ای منتشر شده از اگزوز خودروها است. جلبکها نیازمند نور خورشید زیادی برای رشد نیستند و حتی در سطح زیرین ساختمان به راحتی رشد کرده و منبع انرژی پاک محسوب می‌شوند.
گروه طراحی RAW-NYC به سرپرستی رایا انتی این پروژه را ارائه و اظهار کرد: در این مکان افراد با قومیت‌های مختلف دور هم جمع خواهند شد و این ایده را جامعیت خواهند بخشید.
وی در ادامه افزود: هدف اصلی این پروژه تعادل و کیفیت زندگی بوده و شهری در یک لایه افقی ساخته می‌شود که تمامی قسمت‌های آن با یکدیگر مرتبط بوده و لایه‌های افقی انباشته شده در پیکربندی شطرنجی موجب نفوذ نور در تمامی لایه‌ها خواهند شد.
این طرح شهری بزرگترین پروژه با فناوری سبز است که در آن از منازل با چاپ سه‌بعدی به اضافه ساختار جلبک، پانل‌های خورشیدی، سیستم‌های جمع‌آوری آب باران، سقف‌های سبز و البته بدون اتلاف انرژی استفاده شده است.
تمامی مواد، بازیافتی و شامل مواد بازیافتی کشاورزی و زباله‌های آلی بوده که تبدیل به سوخت زیستی می‌شوند. همچنین پشت‌بام‌های سبز و باغبانی در تمامی قسمت‌ها پراکنده است.
این ایده موجب تغییر در بافت‌های شهری و معماری خواهد شد.


منبع: ایسنا