اخبار
ﺳﻪشنبه، 18 خرداد 1395
از باکتری های دهانی می‌توان برای تجزیه انواع آر.ان‌.ای استفاده کرد

از باکتری های دهانی می‌توان برای تجزیه انواع آر.ان‌.ای استفاده کرد


محققان موسسه فناوری ماساچوست در کشفی جدید دریافته‌اند که یک باکتری دهانی می‌تواند مانند روش ویرایش ژنی کریسپر عمل کرده و آران‌ای را تجزیه کند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا به نقل از نیویورک‌تایمز، با درک بیشتر دانشمندان در مورد پتانسیل استفاده از کریسپر به عنوان ابزاری برای ویرایش ژن، اکنون امکان توسعه درمان‌های بهتر برای هدف قرار دادن بیماری‌های خاص مثل هانتینگتون و سایر اختلالات بیشتر شده است.
آران‌ای بخشی از سلول است که به تبدیل ژن‌ها به پروتئین‌های قابل استفاده کمک می‌کند.
دانشمندان دریافته‌اند که باکتری دهانی لپتوتریچیا شاهی (Leptotrichia shahii) می‌تواند برای تجزیه انواع آران‌ای برنامه‌ریزی شود.
نسخه آران‌ای روش کریسپر بر اساس آنزیم خاصی موسوم به C2c2 است به حفاظت از این باکتری در برابر سایر میکروب‌ها مانند ویروس‌ها کمک می‌کند. محققان توانستند این آنزیم را برای تجزیه توالی شیمیایی آران‌ای‌های خاص مهندسی کنند.
اگر بتوان از روش جدید محققان با موفقیت استفاده کرد، می‌تواند به روشهای بهتری در اصلاح پروتئین‌ها منجر شده یا حتی سلول‌های سرطانی را در انسان از بین ببرد.
این رویکرد هنوز شکل درمان ندارد. دانشمندان باید این روش را پیش از استفاده از آن بر روی انسان‌ها اصلاح کنند و هنوز نمی‌توان گفت که آیا این روش ویرایش ژنی مبتنی بر آران‌ای در حالت عملی نیز موثر است یا خیر. اما در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن، می‌توان به درمان بیماری‌های که روش‌های کنونی قادر به درمان آن‌ها نیستند، امیدوار بود.


منبع: ایسنا