اخبار
یکشنبه، 23 خرداد 1395
ساخت اپلیکیشنی برای بقای عمر مبتلایان به سرطان ریه

ساخت اپلیکیشنی برای بقای عمر مبتلایان به سرطان ریه


محققان فرانسوی یک اپلیکیشن شبکه و تلفن همراه ارائه کرده‌اند که شانس بقای بیشتر را به مبتلایان به سرطان ارائه می‌کند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا به نقل از از کنسر نت‌ورک، یافته‌های یک کارآزمایی بالینی در فرانسه نشان داده که برنامه Moovcare در تلفن همراه و شبکه رایانه می‌تواند با پیگیری علائم و هشدار در مورد مشکلات احتمالی به مسئولین بهداشت، به مبتلایان به سرطان ریه اجازه دهد طول عمر بیشتری داشته باشند.
این اپلیکیشن که از بیماران می‌خواهد یک جدول علائم را بصورت هفتگی تکمیل کنند، تا هفت ماه می‌تواند عمر بیمار را نسبت به پیگیری‌های استاندارد پزشکی که در فواصل زمانی بیشتری انجام می‌شود، افزایش دهد.
به گفته محققان موسسه میان‌منطقه‌ای تومور شناسی در فرانسه، این برنامه به تشخیص زودهنگام عود بیماری کمک کرده که می‌تواند مراقبت‌های حمایتی زودهنگام از بیمار را به دنبال داشته باشد.
افرادی که بیماری آنها عود کرده، باید هفته‌ها برای ملاقات با پزشک خود صبر کنند. از این رو ممکن است همیشه نتوانند بهترین درمان ممکن را دریافت کنند زیرا بیماری آن‌ها بقدری پیش رفته که دیگر نمی‌توانند عوارض سمی شیمی‌درمانی را تحمل کنند.
این تحقیق شامل 133 بیمار بود که اکثر آن‌ها به سرطان ریه مرحله سوم یا چهار مبتلا بوده و تحت شیمی‌درمانی قرار گرفته بودند. از این شرکت‌کنندگان خواسته شد تا هفته‌ای یکبار از اپلیکیشن مذکور برای ارسال گزارش در مورد 12 علائم بالینی مرتبط با عود مجدد سرطان ریه یا شرایط خطرناک احتمالی مرتبط با بیماری استفاده کنند.
استفاده موثر از این برنامه به ظاهر سودمند بود. از میان مبتلایان با خطر بالا، حدود 75 درصد توانستند تا یک سال پس از استفاده از این اپلیکیشن زنده بمانند. در مقایسه، تنها 49 درصد بیمارانی مه مراقبت‌های عادی دریافت کرده بودند، زنده ماندند.
همچنین کاربران این اپلیکیشن هفت ماه بیشتر از افرادی که آز استفاده نمی‌کردند، دوام آوردند. از سوی دیگر، این افراد تعداد سی تی‌اسکن‌های کمتری انجام دادند.
نتایج این کارآزمایی در نشست سالانه انجمن تومورشناسی بالینی آمریکا در شیکاگو ارائه شده است.


منبع: ایسنا