اخبار
چهارشنبه، 26 خرداد 1395
سرنوشت خسارت ناشران چه شد؟

سرنوشت خسارت ناشران چه شد؟


برخی ناشران که کتاب‌هایشان در نمایشگاه کتاب بر اثر باران خسارت دیده بود از روند و نحوه بازپرداخت بیمه ابراز نارضایتی می‌کنند.

 

اما قائم‌مقام بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در این‌باره می‌گوید: اگر ناشر از حق بیمه راضی نیست پیگیری می‌شود و اگر بیمه خسارت ناشری را پرداخت نکند کتاب‌ها توسط وزارت ارشاد خریده می‌شود.
به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا، با توجه به جابه‌جایی محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و افتتاح محل برگزاری (شهر آفتاب) همزمان با برپایی نمایشگاه، بیست‌ونهمین دوره این رویداد فرهنگی با مشکلاتی همراه بود. یکی از این مشکلات خسارت‌های وارده به علت ورود باران به سازه‌های موقت بود.
بر اساس اعلام مقامات اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، بنا بود خسارت‌های وارده تا 15 روز پس از پایان نمایشگاه به ناشران داده شود. با وجود این‌که سقف بیمه این دوره بیشتر از نمایشگاه‌های سال‌های گذشته بود، اما هنوز برخی از ناشران در تعیین میزان خسارت و دریافت آن دچار مشکل هستند.
ایمانی مدیر انتشارت نگار ثریا یکی از افرادی است که دچار این مشکل است و از نحوه دریافت خسارت اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.
محمدرضا مهدی‌زاده مسئول بخش بین‌الملل شهر کتاب نیز با بیان این‌که «در ابتدا روند پیگیری خوب بود»، شرح می‌دهد: درباره میزان پرداخت خسارت توافق نشده است، زیرا در سیستم بیمه‌ای تنها میزان خسارتی که به کتاب وارد شده، پرداخت می‌شود؛ مانند اتفاقی که برای اتومبیل یا هر وسیله بیمه‌شده دیگر رخ می‌دهد.
او ادامه می‌دهد: در راستای همین قانون، بیمه تنها خسارت بخش تخریب‌شده کتاب را می‌دهد، اما مگر کسی کتابی را که یک بخش آن تخریب شده است، می‌خرد؟! البته خسارت تعیین‌شده و فرمول محاسبه آن هم برای ما مجهول است.
مسئول بخش بین‌الملل شهر کتاب در ادامه متذکر می‌شود: در حال حاضر آقای صالحی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران) و آقای شهرام‌نیا (قائم‌مقام نمایشگاه) به طور جدی پیگیر مشکل هستند. ما نمی‌خواهیم خسارت به میزان مورد نظر ما پرداخت شود؛ تنها حق کسی پایمان نشود کافی است.
اما امیرمسعود شهرام‌نیا قائم‌مقام بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این‌باره به ایسنا می‌گوید: طبیعتا این‌طور نیست. زمانی که مقداری از یک کتاب آسیب ببیند باقی کتاب هم قابل فروش نیست. به این شکل نیست که تنها بخش آسیب‌دیده مدنظر باشد. طبیعتا کتاب مجموعا به عنوان کالای آسیب‌دیده شناخته می‌شود و علی‌القاعده جبران خسارتش به عهده بیمه است. اگر ناشر از حق بیمه راضی نیست می‌تواند اعتراض کند و حتما پیگیری می‌شود. ان‌شاءالله خسارت به شکل کامل پرداخت خواهد شد.
او درباره روند تعیین خسارت می‌گوید: نمایشگاه بیمه بود و باران و آبگرفتگی هم جزئی از این بیمه محسوب می‌شود. اکثر این خسارت‌ها در زمان نمایشگاه کتاب توسط کارشناس بیمه برآورد و کار تشخیص خسارت با تایید ناشر انجام شده است. چند روز پیش تایید نهایی کارهای بیمه‌ای انجام شد. در حال حاضر یا خسارت ناشر پرداخت شده یا در حال پرداخت شدن است.
مدیر اجرایی بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران ادامه می‌دهد: البته ما با برخی از ناشران - که بیشتر در بخش بین‌الملل بودند - به مشکل برخوردیم، چون قیمت کتاب‌های این بخش بالا بود و کارشناسان بیمه هم نسبت به بالا بودن قیمت کتاب‌ها کمتر توجیه شده بودند. در همین راستا برخی ناشران اعتراض داشتند.
او درباره پیگیری مشکل ناشران اظهار می‌کند: ما از طریق بیمه کار را پیگیری می‌کنیم. اگر توافق حاصل نشود امکان خرید کتاب توسط وزارت ارشاد وجود دارد زیرا اکثرا کتاب‌ها در حدی نیست که قابل استفاده نباشد؛ تنها قابل فروش نیست و از حالت عادی خارج شده است. دستور آقای صالحی هم بر این است که اگر احیانا بیمه خسارت ناشری را پرداخت نکرد، کتاب‌ها برای مصرف کتابخانه‌های عمومی و مصرف وزارت ارشاد از ناشر خریده شود، که این مورد هم در حال پیگیری است.
شهرام‌نیا همچنین درباره آسیب رسیدن به برخی غرفه‌های بخش ملل از جمله غرفه روسیه و ایتالیا می‌گوید: آسیب در این بخش جدی نبود و کتاب‌ها آسیب ندیدند، زیرا در فضای مسقف بودند. به علت نوساز بودن ساختمان و مشکل درزگیری‌ها کمی باران وارد سازه شد، اما در این بخش مشکل جدی و مورد اعتراضی از سوی بخش ملل نداشتیم.


منبع: ایسنا