اخبار
پنجشنبه، 27 خرداد 1395
درمان آپنه خواب با دستگاه جدید ضربان‌ساز زبان

درمان آپنه خواب با دستگاه جدید ضربان‌ساز زبان


محققان دانشگاه پنسیلوانیا با ساخت اولین پیس‌میکر یا ضربان‌ساز مصنوعی زبان، اختلالات تنفسی بیماران مبتلا به آپنه خواب را درمان کردند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان و به نقل از ساینس نیوز، بیماری آپنه خواب یا قطع تنفس در خواب، یک اختلال ریتمیک در تنفس خودکار بدن بیش از ۱۰ ثانیه است که در این شرایط بیمار به علت احساس خفگی از خواب می‌پرد. تنها راه جلوگیری از حمله این بیماری در خواب استفاده از دستگاه CPAP برای القاء تنفس از طریق بینی است.
محققان معتقدند که استفاده از دستگاه کمک تنفسی CPAP برای بسیاری از بیماران ناخوشایند و در بعضی موارد غیرقابل تحمل است. بنابراین بهترین جایگزین، تحریک ریتمیک اعصاب زبان با دستگاه ضربان‌ساز است.
آپنه خواب یا بیماری قطع تنفس خواب شرایطی است که عضلات حلق در حالت استراحت کامل قرار گرفته و باعث بسته شدن مجرای تنفس در طول خواب می‌شوند، لذا کیفیت خواب و استراحت شبانه افراد مبتلا به این بیماری به شدت کاهش یافته و ضریب هوشیاری آنها در طول روز کاهش می‌یابد.
سرپرست تیم سازنده ضربان‌ساز تنفس زبان عنوان کرد: برای استفاده از این دستگاه باید سه بخش مجزای آن به صورت ایمپلنت در محل‌های مشخصی نصب شود.
وی در ادامه افزود: باتری ضربان‌ساز که تقریبا کمی بزرگتر از سکه است، در زیرپوست محل استخوان کتف قرار می‌گیرد. قسمت تحریک‌کننده دستگاه در زیر چانه نصب شده و بخش گیرنده دستگاه در زیر پوست قفسه سینه قرار می‌گیرد تا ریتم و فاصله هر تنفس محاسبه شده و  پالس‌های تحریکی به عصب زبان منتقل شود.


منبع: ایسنا