اخبار
شنبه، 29 خرداد 1395
ارائه 150 رشته مهارتی در هنرستان‌های کاردانش

ارائه 150 رشته مهارتی در هنرستان‌های کاردانش


مدیرکل دفتر آموزش کاردانش آموزش و پرورش با بیان اینکه رشته‌هایی که در طول 3 سال در هنرستان‌های کاردانش آموزش داده می‌شود شامل 150 رشته مهارتی است، گفت: نیاز بازار کار اولویت اول انتخاب رشته‌های این شاخه است.

 

سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش کاردانش آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص جزئیات تصویب جدول دروس شاخه کاردانش اظهار داشت: در شاخه کاردانش، نوع آموزش، آموزش مشارکتی است و بر اساس مصوبه هیأت وزیران در سال 71 که به استناد آن شاخه کاردانش راه‌اندازی شد، کل این مصوبه 22 فروردین 95 تأیید و ماده 9 آن اصلاح شد که تأکیدی بر تقویت جایگاه آموزش‌های کاردانش با همکاری دستگاه‌هاست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در نظام «3ـ3ـ6» و مقطع متوسطه دوم، اولین سالی که پایه دهم را در مهر 95 دایر می‌کنیم و هنرستان‌ها از این پایه، آموزش را شروع خواهند کرد، به تبع آن نیز دوره آموزشی در هنرستان‌ها از 2 سال به 3 سال تبدیل شده‌ است.
آذرکیش افزود: پس از بحث‌های فراوان در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش، منجر به این شد که با  دستگاه‌های اجرایی خارج از آموزش و پرورش از جمله سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت و سایر سازمان‌هایی که استاندارد آنها را آموزش می‌دهیم، همکاری داشته و برای رشته‌های مهارتی شاخه کاردانش نیز جلسات مشترکی در این خصوص برگزار شد.
مدیرکل دفتر آموزش کاردانش آموزش و پرورش یادآور شد: نتیجه این جلسات منجر به این شد که رشته‌هایی که می‌توانیم در طول 3 سال آموزش بهره‌مند شویم که در این مرحله 150 نوع رشته مهارتی است را به تصویب رسانده و ابلاغ کنیم، با این توضیح که در شاخه کاردانش 8 مجموعه آموزش داشتیم که آخرین آن مجموعه هشتم است و هر مجموعه نسبت به مجموعه قبلی رشته‌های مهارتی، به‌روزتر و مناسب با نیاز کار ارائه می‌شد.
وی یادآور شد: نظر به اینکه تغییرات فناوری و نیازهای بازار کار تغییر می‌کند و شاخه کاردانش، کانون آموزش مشارکتی است، استانداردهای مهارت آن با همکاری دستگاه‌های خارج از آموزش و پرورش تدوین می‌شود و در این خصوص کمیته برنامه درسی شاخه کاردانش را نیز داریم.
آذرکیش با اشاره به اعضای کمیته برنامه درسی شاخه کاردانش گفت: اعضای این کمیته شامل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دفتر کاردانش، نماینده دستگاه‌های اجرایی و نماینده شورای عالی آموزش و پرورش است که در آنجا استانداردهای مهارت ارائه شده و به رشته مهارت تبدیل می‌شود.
مدیرکل دفتر آموزش کاردانش آموزش و پرورش بیان داشت: این رشته‌ها متناسب با نیاز بازار کار است و جلسات تخصصی نیز ادامه دارد تا به مرور رشته‌های جدید را وارد شاخه مهارت کنیم؛ یعنی ورود رشته‌ها بسته نیست؛ ضمن اینکه تعداد رشته‌ها در کاردانش مهم نیست، بلکه نیاز بازار کار، اولویت اول است.
وی با بیان اینکه رشته‌های شاخه کاردانش در زمینه خدمات، کشاورزی، صنعت و هنر توزیع شده است، تصریح کرد: رشته‌های معرفی‌شده، رشته‌هایی هستند که استان‌ها با توجه به نیاز خودشان از این رشته‌ها استفاده می‌کنند.
آذرکیش با ذکر نمونه‌هایی از رشته‌های مورد نیاز گفت: در پرورش میگو استان‌های شمالی و جنوبی فعالیت می‌کنند یا کشت زعفران در استان‌های مربوط با آن صورت می‌گیرد؛ در زمینه صنعت، رشته آسانسور را در شهرها بیشتر از مناطق روستایی داریم و متناسب با نیاز استان‌ها و آمایش سرزمینی که آنها انجام می‌دهند، از این رشته‌ها برای آموزش استفاده می‌کنند.
مدیرکل دفتر کاردانش آموزش و پرورش اضافه کرد: برای نمونه ممکن است رشته هنر فرش‌بافی در همه استان‌ها وجود نداشته باشد، اما یک سری رشته‌ها قابلیت ارائه در همه استان‌ها را داشته باشند مانند عکاسی، تصویربرداری و گرافیک‌ رایانه و تنوع رشته‌ها به شکلی است که به نیازهای مختلف پاسخ می‌دهد و انعطاف در زمان، مکان، محتوا و در اجرا در شاخه کاردانش وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه سعی شده است در انتخاب رشته‌ها به شرایط بومی، اجتماعی و جغرافیایی استان‌ها توجه کنیم، افزود: هدف از راه‌اندازی شاخه کاردانش این است که بتواند بدنه نیروی کار ماهر کشور را تأمین کند و در هنرستان‌ها اولویت اول این است که دانش‌آموزان پس از گرفتن دیپلم وارد بازار کار شوند.
آذرکیش تصریح کرد: در صورتی که دانش‌آموزان قصد ادامه تحصیل داشته باشند، این امکان تا سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد.
مدیرکل دفتر آموزش کاردانش آموزش و پرورش در خصوص زمان برگزاری امتحانات هنرستان‌های کاردانش خاطرنشان کرد: برنامه امتحانی تابع ضوابط امتحانات داخلی و نهایی آموزش و پرورش است و امتحانات امسال به پایان رسید.



منبع: فارس