اخبار
یکشنبه، 24 مرداد 1395
تجلیل از کتابخوانان برتر جشنواره کتابخوانی رضوی

تجلیل از کتابخوانان برتر جشنواره کتابخوانی رضوی


برگزیدگان ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور فرماندار تهران تجلیل شدند.

 

به گزارش خبرنگار مهر مراسم اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی عصر امروز در تالار مرکزی کتابخانه پارک شهر تهران و با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی تهران، معاون امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور و فرماندار تهران برگزار شد.
در این مراسم نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی تهران ضمن ارائه گزارش این دوره از جشنواره با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این رویداد گسترش فرهنگ رضوی و آشنا کردن خانواده ها با سبک زندگی مرتبط با آن بوده است، گفت: در این دوره از مسابقه سه کتاب دوست مهربان کبوترها برای گروه سنی خردسال، اعترافات غلامان برای گروه سنی نوجوان و زندگینامه علی بن موسی الرضا برای گروه سنی بزرگسال انتخاب و مسابقه به صورت مکتوب و آنلاین برگزار شد که ماحصل آن تقدیر از ۱۳ خردسال، ۱۳ نوجوان، ۱۲ بزرگسالا با ۵ خانواده فعال در این رویداد بوده است.
وی همچنین از برگزاری نشست های متعدد با محوریت این سه کتاب، مطالعات گروهی به روی آنها، برپایی جلسات قصه خوانی و ... در حاشیه این جشنواره خبر داد.
بخش دیگری از این مراسم به سخنرانی سید علی شجاعی نویسنده کتاب «به بلندای آن ردا» که برگزیده جشنواره رضوی سال ۹۴ بود اختصاص یافت.
شجاعی در این فرصت درباره کتاب خود عنوان کرد:ما محبین اهل بیت(ع) اگر تنها از یک وجه به رفتار اهل بیت(ع) نگاه کنیم قادر به کشف وجوه دیگر از شخصیت آنها نخواهیم بود.
شجاعی در همین زمینه افزود: ولایتعهدی امام رضا(ع) تنفس تاریخی شیعه بود اما در تاریخ این مسئله کمتر دیده شده است و کمتر توجه کرده ایم که چگونه این اتفاق منجر به خدمات شگفت انگیز حضرت به عالم تشیع شده است.
دیگر سخنران این مراسم برزین ضرغامی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران بود.
وی در سخنان خود عنوان کرد: خوشبختانه یا متاسفانه طی سنوات گذشته جشنواره رضوی در تهران از حیث برگزاری، سازمان و ساختار مشخصی نداشته است و به همین خاطر نمی توان به صورت مشخص عنوان کرد که تا چه اندازه برگزاری آن نتایج ملموس داشته است. با این همه ما باید از چنین حرکت هایی به عنوان بهانه برای بسترسازی توسعه فرهنگی بر مبنای باورهای دینی و هنجارهای اجتماعی خود استفاده مناسب تری ببریم.
ضرغامی  افزود: سرانه شهروندان تهرانی از فضاهای فرهنگی در حال حاضر نسبت به بسیاری از استانهای دیگر و حتی استانهای کمتر برخوردار پائین تر است که این مسئله نیاز به توجه و برنامه ریزی بیشتری دارد.
دیگر سخنران این مراسم فرهادی فرماندار شهر تهران بود.
وی با اشاره به اینکه گسترش فضاهای مجازی در جهان منجر به گذر بی حاصل عمر و انجام فعالیت های گذرا و بی ارزش شده است، گفت: این مسئله و تداوم آن آینده ای خطرناک برای ما رقم خواهد زد و لازم است تا به بهانه برگزاری چنین رویدادهایی برای آن فکری بکنیم.
فرماندار تهران در همین زمینه افزود: برگزاری جشواره هایی مانند کتابخوانی رضوی می تواند فضایی را فراهم کند تا از خطرات و مشکلات موجود در این فضا یاد شده و بسترهای مناسبی برای آموزش و اصلاح این ساختار فراهم کرد.
یادآوری می شود: در این مراسم در کنار تجلیل از برگزیدگان این جشنواره از ۴۳ عضو کتابخانه برگزیده کشوری و نیز کتابداران برتر جشنواره کتابخوانی رضوی نیز تجلیل شد.

منبع: مهر