اخبار
ﺳﻪشنبه، 16 شهریور 1395
مجموعه ای از کتاب های جدید دوره متوسطه دوم در راه مدرسه

مجموعه ای از کتاب های جدید دوره متوسطه دوم در راه مدرسه


تهران-ایرنا- مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: مجموعه ای از کتاب های درسی جدید در دوره دوم متوسطه و در پایه های دهم، یازدهم، دوازدهم و پیش دانشگاهی همزمان با آغاز سال تحصیلی 95 - 96 در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

 

محمود امانی طهرانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: سال 90 تحول کتاب های درسی از پایه اول دبستان با عنوان همسازی کتاب های درسی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شروع شد.
وی افزود: جدول دروس جدید دهم اسفند 94 تصویب و 13 اردیبهشت 95 با امضای رییس جمهوری به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.
امانی طهرانی اضافه کرد: بر اساس این جدول روند رشته های تحصیلی در شاخه نظری رشته های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، ادبیات، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی و شاخه فنی و حرفه ای و کار دانش همانند گذشته باقی ماند.
* کتاب های درسی پایه دهم مهرماه روی میز دانش آموزان
مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری اظهار داشت: در ادامه تغییر کتاب های درسی برای مهر ماه امسال تمامی کتاب های مربوط به پایه دهم رشته های نظری و کتاب های عمومی کار دانش و فنی و حرفه ای آماده شده است.
امانی طهرانی با بیان اینکه این کتاب ها شامل 25 عنوان است، افزود: تمامی این کتاب های درسی دارای متن های راهنمای معلم و یک نرم افزار جامع آموزش معلمان به نام برفراز آسمان است که در آن یک بخش ویدیویی مفصلی وجود دارد و مولفان درباره تک تک درس های کتاب شیوه تدریس را به معلمان آموزش داده اند.
وی یادآور شد: در کنار این نرم افزار، دوره حضوری تربیت مدرس تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید برگزار می شود تا این مدرسان پس از فراگیری آموزش های مربوط به کتاب های جدید پایه دهم به استان های خود برگشته و همکاران خود را آموزش دهند.
مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری تصریح کرد: برخی از دروس پایه دهم در سال تحصیلی جدید دروسی هستند که به لحاظ عنوان از قبل در جدول دروس بوده اما محتوا، روش یادگیری و اهداف کتاب تغییراتی کرده است.
امانی طهرانی اضافه کرد: به عنوان مثال دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زبان خارجی عنوان هایی است که از قبل بوده اما در محتوا تغییراتی به وجود آمده از جمله در درس زبان خارجی که قبلا رویکرد دستور و گرامری داشته و اکنون یک رویکرد ارتباطی دارد که به مهارت های چهارگانه زبان می پردازد.
وی گفت: اما تعدادی از دروس عناوین جدید دارند این دروس در دوره دوم متوسطه در پایه های مختلف توزیع شده اند.
* درس تربیت بدنی به پایه دوازدهم و پیش دانشگاهی آمد
مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه در دوره دوم متوسطه دو خوشه دروس جدید داریم، ادامه داد: یک خوشه انسان و سلامت است که چهار عنوان درسی را در بر می گیرد یکی تربیت بدنی که از قبل هم بود اما در برنامه جدید زمان بیشتری به آن اختصاص داده و به موضوع تربیت بدنی و ورزش بیشتر پرداخته شده است.
امانی طهرانی افزود: در برنامه قبلی ساعت اختصاص داده شده به درس تربیت بدنی در پایه دهم دو ساعت، در پایه یازدهم یک واحد بود و در پایه دوازدهم و پیش دانشگاهی چیزی به عنوان ورزش وجود نداشت.
وی خاطر نشان کرد: در برنامه درسی جدید در پایه دهم دو ساعت، در پایه یازدهم دو ساعت و پایه دوازدهم دو ساعت درس تربیت بدنی و سلامت در نظر گرفته شده است.
مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری اظهار داشت: در کنار تربیت بدنی سه درس دیگر وجود دارد که عنوان دو درس جدید است، درس آمادگی دفاعی از قبل بوده و همچنان تدریس آن در پایه دهم ادامه دارد و دو کتاب جدید انسان و محیط زیست و سلامت و بهداشت در پایه یازدهم و دوازدهم خواهد بود.
امانی طهرانی اضافه کرد: در خوشه دروس انسان و مهارت های زندگی در مجموع چهار عنوان داریم که سه عنوان آن شامل درس هنر، تفکر و سواد رسانه ای و کارگاه کارآفرینی و تولید در پایه های دهم و یازدهم است و توسط مدرسه یکی از این سه عناوین برای دانش آموزان انتخاب می شود.
وی یادآور شد: در پایه دوازدهم نیز خوشه انسان و مهارت های زندگی، مدیریت خانواده و سبک زندگی در نظر گرفته شده که در این بخش دانش آموزان با مهارت های زندگی آشنا می شوند.
* نوآوری در دروس اختصاصی رشته های تحصیلی
مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه در دروس اختصاصی رشته های تحصیلی نیز شاهد نوآوری و تغییراتی خواهیم بود، گفت: به عنوان مثال در رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک درس های فیزیک، شیمی و زیست شناسی همچنان وجود دارد اما تغییرات اینگونه است که اولا یک درس مستقل با عنوان آزمایشگاه علوم تجربی برای پایه دهم به مدت دو ساعت و پایه یازدهم یک ساعت اضافه شده است.
امانی طهرانی، هدف این درس را احیاء آزمایشگاه در مدارس ذکر کرد و افزود: در سیستم آموزشی گذشته مدارسی که آزمایشگاه داشتند نیز از این ظرفیت استفاده نمی کردند که این جداسازی و ارایه مجزای درس آزمایشگاه کمک می کند تا بتوانیم آزمایشگاه فعال در مدارس داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: کتاب مناسبی برای این موضوع نوشته و دوره آموزشی برای معلمان گذاشته شده است و شرکت صنایع آموزشی آمادگی کامل دارد تا تجهیزات آزمایشگاه را در اختیار مدارس قرار دهد.
مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری به دیگر دروس تغییر یافته در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: پیش از این درس زمین شناسی صرفا برای رشته تجربی ارایه می شد در حالی که زمین شناسی علم مشترکی است که رشته های علوم پایه و مهندسی به آن نیازمند هستند بنابراین زمین شناسی از این پس در پایه یازدهم هم برای دانش آموزان تجربی و هم ریاضی ارایه خواهد شد.
امانی طهرانی در خصوص دروس جدید رشته های ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی در سال تحصیلی جدید نیز بیان داشت: درس جدید مطالعات فرهنگی در پایه دوازدهم ارایه خواهد شد، همچنین درس منطق و فلسفه که پیش از این با هم تلفیق شده بود در سه پایه تحصیلی جدا شده به این صورت که دانش آموزان در پایه دهم منطق، در پایه یازدهم فلسفه یک و در پایه دوازدهم فلسفه دو دارند.
* توزیع کتاب های درسی
مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و نظری گفت: توزیع کتاب های درسی طبق سال های گذشته انجام می شود و هیچ گونه مشکلی در زمینه توزیع وجود ندارد و کتاب ها به قیمت پشت جلد ارایه می شود.
امانی طهرانی اضافه کرد: زمینه های جدیدی در توزیع الکترونیک کتاب های درسی نیز ایجاد شده و پایگاه اینترنتی irtextbook.ir وجود دارد و این سامانه به صورت تک فروشی فعال است و هر دانش آموز، معلم و خانواده ای می تواند کتاب و سی دی های مورد نظر خود را تهیه کند.


منبع: ایرنا