اخبار
شنبه، 29 آبان 1395
تحصیل3میلیون دانش‌آموز دردوره متوسطه اول

تحصیل3میلیون دانش‌آموز دردوره متوسطه اول


مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش گفت: اقتصاد مقاومتی سیاستی است که توسعه کشور را رقم می‌زند از این رو جهت کمک به تحقق این سیاست، تربیت دانش آموزان کارآفرین و تقویت این روحیه در آنان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

به گزارش ایسنا، عظیم محبی در مراسم تجلیل از "رتبه‌های برتر کشوری و استانی جشنواره تدریس برتر در اراک گفت: حدود سه میلیون دانش‌آموز در کشور در دوره متوسطه اول مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: به منظور رشد و دستیابی به شایستگی‌هایی همچون تفکر، کارآفرینی و شایستگی‌های مهارت‌های زندگی و تبدیل این موارد به هویت همه جانبه دانش‌آموزان، امسال برای سومین سال جشنواره نوجوان خوارزمی در همه مدارس متوسطه اول اجرایی می‌شود.
محبی تصریح کرد: این جشنواره به هر دانش‌آموزی فرصت می‌دهد که حداقل در یکی از محورهای جشنواره همچون محورهای پژوهش‌محور، دست سازه، آزمایشگاه، احساس واژه‌ها در بخش ادبیات، زبان انگلیسی و بازارچه مربوط به نمایشگاه درس کارآفرینی شرکت کند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش گفت: بعد از مدرسه، مسابقات در سطح منطقه و استان برگزار می‌شود و امسال نیز جشنواره کشوری این برنامه در مشهد مقدس به اجرا در می‌آید.
وی ادامه داد: این اقدام یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در کنار فعالیت‌های درسی دانش‌آموزان موجب تثبیت یادگیری و خلاقیت، نوآوری و ارتباط با زندگی اجتماعی و کاری می‌شود.
محبی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از چهار میلیون نفر رشته یعنی حدود 80درصد از دانش آموزان در این جشنواره شرکت کرده بودند، امسال 100درصد دانش‌اموزان باید در این جشنواره شرکت کنند و باید همه دانش‌آموزان حداقل در یکی از این فعالیت‌های خلاقانه نقشی را ایفا کند.
وی هدف دیگر از برگزاری این جشنواره را تمرین مشارکت، فعالیت‌های گروهی و ایجاد نشاط در مدرسه عنوان و اضافه کرد: از همه مدارس خواسته شده است که موضوع بازارچه و کارآفرینی را مورد توجه قرار دهند و دانش آموزان تولیدات خود را با حضور اولیا و مسئولان خرید و فروش کرده و کارآفرینی را بیاموزند.
محبی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام دیگر برنامه‌ریزی برای معلمانی است که در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نقش آفرینی می‌کنند، افزود: با توجه به اینکه برای اولین بار بعد از انقلاب آیین‌نامه گروه‌های آموزشی را در شورای عالی به تصویب رسانده‌ایم، بنابراین گروه‌های آموزشی در استان‌ها دارای پشتوانه قانونی شدند که به استناد آن، دو نقش برای سرگروه‌های درسی تعریف شده است.
محبی بیان کرد: وظیفه سرگروه‌ها این است که دو نقش را با معلمان تمرین کنند که شامل توانمندسازی و نظارت بر عملکرد است. رویکرد در توانمندسازی، همان درس پژوهشی است و رویکرد نظارت نیز رویکرد بالینی است که برای این مهم جلسات آموزشی با نمایندگان معلمان در سراسر کشور را برگزار کردیم.
وی تصریح کرد: بخشنامه جشنواره تدریس با رویکرد درس پژوهی امسال در مرحله ابلاغ است از این رو همه معلمان متوسطه اول فرصت دارند در محورهایی که در جشنواره اعلام شده شرکت کنند.
محبی اظهار کرد: برنامه دیگری در متوسطه اول و دیگر دوره‌ها برگزار می‌شود که "تعالی مدیریت مدرسه" نام دارد چراکه برای دست یابی به اهداف اشاره شده نیاز است که مدارس نیز نظام‌مند و مبتنی بر برنامه باشند. این مهم در سال جاری ابلاغ شده و برای سومین سال در همه استان‌ها اجرا خواهند شد.
به گزارش ایسنا، در این آیین از 135 نفر از برترین‌های حوزه‌های مختلف شامل 75 نفر در حوزه درس پژوهی و هشت نفر به عنوان برترین‌های جشنواره تدریس و رتبه‌های اول کشوری در سطح استان مرکزی تقدیر به عمل آمد.

منبع: ایسنا