اخبار
چهارشنبه، 03 آذر 1395
آموزش مفاهیم نماز در 1400 مهد کودک اجرا شد

آموزش مفاهیم نماز در 1400 مهد کودک اجرا شد


تهران - ایرنا - قائم مقام ستاد اقامه نماز گفت: آموزش مفاهیم نماز در قالب طرح «نمازیاوران کوچک» در یکهزار و 400 مهد کودک انجام شده است.

 

محمود مظفر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا با اشاره به طرح نیک «نمازیاوران کوچک» که به همت ستاد اقامه نماز و سازمان بهزیستی اجرا می شود، افزود: بر اساس این طرح تا پایان امسال، کودکان در 2 هزار مهد کودک با مفاهیم نماز آشنا می شوند.
وی افزود: بر اساس این طرح مربیان و مدیران مهدها، آموزش های لازم را برای انتقال مفاهیم دینی به کودکان گذراندند که چگونه آموزه های نماز را در قالب شعر، قصه و بازی به نونهالان آموزش دهند.
مظفر همچنین گفت: در این طرح کودکان در مهدهای کودک با برکات نماز آشنا می شوند و دعوت پدر و مادرهای خود را به عنوان «یاوران نماز» تمرین می کنند.
قائم مقام ستاد اقامه نماز افزود: البته در این سن توقع نداریم که کودکان نماز را یاد بگیرند و بخوانند چون کودکان در این سنین باید مشغول بازی و تفریح باشند اما همانگونه که کودکان در مهدهای کودک به یادگیری شعرهای کودکانه و لغاتی از زبان انگلیسی می پردازند، بعضی از مفاهیم و آثار و برکات نماز را در قالب شعر و قصه آموزش فرامی گیرند تا زمانی که به سن تکلیف رسیدند، آمادگی های لازم را کسب کرده باشند.
مظفر با اشاره به مشکلات و ظرایف کار با کودک گفت: انتظار نداریم که این طرح ظرف یکی دو سال نتیجه دهد، از این رو معتقدیم حداقل 10 سال طول می کشد تا این کودکان به سن تکلیف برسند و انتظار این است که در آن سنین نماز را اولویت اصلی زندگی خود بدانند.
وی نقش اصلی تربیت کودک را به عهده پدر و مادر دانست و افزود: اکنون خانواده ها به اندازه ای درگیر کار و اشتغال هستند که نقش آنان با نقش مربیان آموزشی جابجا شده و کودکان بیشترین زمان را در کنار مربیان مهد می گذرانند.
مظفر گفت: اگر مربی مهد بتواند با زبان کودکانه مفاهیم دینی را انتقال دهد تاثیر آن به اندازه ای است که حتی می تواند از کودک به پدر و مادر منتقل شود و هدف ما نیز نمازخوان شدن کودک نیست بلکه می خواهیم در آینده اهل نماز باشد.
انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز درباره این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: براساس این طرح، کودکان با فراگیری معارف دینی به زبان کودکانه باورهای دینی را آموزش می بینند تا نماز در رفتار، کردار و تقویت باورهای دینی آنان اثر بگذارد.
وی این دوره آموزشی را الگویی برای سایر مهدهای کودک دانست و افزود: مفهوم کلی آموزه های قرآن و نماز مهمترین مساله ای است که همه ما و به ویژه کودکان به آن نیاز دارند و اگر عملکردهای ما در باورهای کودکان اثر بگذارد در آینده این کودکان افرادی کاملا دینی، اخلاقی و منضبط خواهند بود که در مقابل زیاده خواهی های دیگران تسلیم ناپذیرند.


منبع: ایرنا