اخبار
شنبه، 18 آذر 1396
تولید نانوجوهر فلورسانس برای تولید الگوی ضد جعل

تولید نانوجوهر فلورسانس برای تولید الگوی ضد جعل


محققان چيني با استفاده از نانوذرات، موفق به توليد جوهر فلورسانسي شدند که از آن مي‌توان براي ايجاد الگوهاي ضدجعل استفاده کرد.

 

به گزارش ايسنا، فناوري‌هاي ضدجعل مي‌توانند پيچيده باشند. جوهرهاي فلورسانس براي استفاده در اين فناوري از مزيت ارزان بودن و سهولت کاربرد برخوردار هستند؛ بنابراين، پژوهشگران به دنبال استفاده از اين جوهرها براي توسعه فناوري ضدجعل هستند.
چونگ‌يونگ بي، ژان شي و همکارانش موفق به توليد نانوذرات LaVO4 تقويت شده با لانتانيوم شدند که مي‌توان از آن براي ساخت جوهر ضدجعل استفاده کرد. اين جوهر امکان تشخيص اثرانگشت را فراهم خواهد کرد.
اين گروه تحقيقاتي از راکتور ماکرويوو براي توليد اين نانوذرات استفاده کردند. اين نانوذرات از ترکيب کلريدهاي لانتانيوم (LaCl3,EuCl3 يا DyCl3)، پلي‌اکريل اسيد (PAA) به عنوان سورفاکتانت و Na3Vo4.12H2O در فاز آبي توليد مي‌شود.
اين نانوذرات بعد از سنتز به  صورت بلوري بوده و داراي ميانگين ابعاد 43 نانومتر هستند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که اين نانوذرات در اثر برانگيختي زير نور فرابنفش، خواص فلورسانس عالي دارند.
نانوذرات تقويت شده با يوروپيوم تابش رنگ قرمز داشته و درصورت تقويت با ديسپورسيوم، تابش به رنگ سفيد خواهد شد.
محققان اين پروژه از محلول آبي نانوذرات به عنوان جوهر فلورسانس استفاده کرده و اين جوهر به‌منظور چاپ الگوهاي ضدجعل استفاده مي‌شود. الگويي که با اين نانوذرات توليد مي‌شود با کمک دوربين تلفن‌ هوشمند قابل تأييد است. علاوه‌براين، اين نانوذرات سنتز شده را مي‌توان به صورت پودر با يک برس روي سطح قرار داد و با اين کار اثري منحصر به فرد ايجاد مي‌شود که با استفاده از تابش نور فرابنفش قابل شناسايي و تشخيص است.
نتايج اين پروژه در قالب مقاله‌اي با عنوان Facile Synthesis of Highly Water-Soluble Lanthanide-Doped t-LaVO4 NPs for Antifake Ink and Latent Fingermark Detection در نشريه Small منتشر شده است.


منبع:
ايسنا