اخبار
شنبه، 18 آذر 1396
قاب موبایلی که قند خون را آزمایش می‌کند!

قاب موبایلی که قند خون را آزمایش می‌کند!


مهندسان دانشگاه کاليفرنيا سن‌ديگو يک قاب گوشي هوشمند ساخته‌اند که مي‌تواند قند خون را آزمايش و تحليل کند و نتايج را به کاربر اطلاع دهد.

 

به گزارش ايسنا و به نقل از گيزمگ، با آمدن گوشي‌هاي هوشمند ديگر نيازي به حمل و خريداري دوربين‌ها، ضبط صوت‌ها و پخش کننده‌هاي موسيقي احساس نمي‌شود، زيرا آنها همه در گوشي‌هاي هوشمند گنجانده شده‌اند.
افراد مبتلا به ديابت به زودي قادر خواهند توسط قاب گوشي که دانشمندان دانشگاه کاليفرنيا سن‌ديگو ساخته‌اند، قند خون خود را بسنجند.
نمونه اوليه اين قاب که با نام "GPhone" معرفي شده، چاپ سه‌بعدي شده و بر روي يک گوشي قرار گرفته است.
در گوشه اين قاب يک حسگر قابل استفاده مجدد تعبيه شده که به يک مدار چاپي وصل شده است. علاوه بر اين، در امتداد يک طرف قاب، يک قلم و يک قسمت جدا شدني طراحي شده که به سوزن‌هاي قابل استفاده براي تست قند خون مجهز شده است و براي هر بار آزمايش، يکي از سوزن‌ها را در اختيار کاربر مي‌گذارد.
يک اپليکسين نيز اين قاب را همراهي مي‌کند تا اطلاعات را از آن گرفته و به کاربر نمايش دهد.
کاربر براي تست قند خون، نمونه خون را توسط قلم روي حسگر مي‌گذارد، قلم به صورت مغناطيسي به حسگر متصل مي‌شود و حسگر ميزان قند خون را محاسبه کرده و نتيجه را از طريق بلوتوث به اپليکيشن مخابره مي‌کند.
يک آنزيم درون حسگر موسوم به "گلوکز اکسيداز" هنگام واکنش با گلوکز موجود در خون، يک سيگنال الکتريکي توليد مي‌کند. اين سيگنال توسط الکترودهاي حسگر اندازه‌گيري مي‌شود.
هرچه غلظت گلوکز خون بالاتر باشد، سيگنال قوي‌تر خواهد بود.
اين حسگر سپس اطلاعات را از طريق بلوتوث به گوشي ارسال مي‌کند که بر روي صفحه نمايش به عنوان يک مقدار عددي در اپليکيشن سفارشي اندرويدي نمايش داده مي‌شود.
نتايج تست مي‌تواند براي نظارت بر پيشرفت بيمار در طول زمان ذخيره شود يا با پزشک به اشتراک گذاشته شود.
هر تست حدود 20 ثانيه طول مي‌کشد. هنگامي که کار کاربر به پايان رسيد، مي‌تواند به سادگي سوزن را جدا کرده و دور بياندازد و حسگر را هم خاموش کند.
اين فناوري هنوز در مرحله اثبات مفهومي است و بايد توجه داشت که سوزن‌ها به احتمال زياد هزينه بالايي نسبت به نوارهاي کاغذي که معمولا در کيت‌هاي آزمايش استفاده مي‌شود، دارند.
علاوه بر اين، براي انجام اين تست حداقل 12 قطره خون در هر آزمايش مورد نياز است. اگر چه محققان قصد دارند که آن را کاهش دهند.
دانشمندان اميدوارند که اين فناوري در آينده در گوشي‌هاي هوشمند استفاده شود.
"GPhone" توسط يک تيم تحت رهبري پروفسور "پاتريک مرسير" و "جوزف وانگ" در حال توسعه است و تحقيقات آنها در مجله Biosensors و Bioelectronics منتشر شده است.


منبع:
ايسنا