اخبار
یکشنبه، 03 دی 1396
طراحی دوربین تلسکوپی برای جستجوی رآکتور فوکوشیما

طراحی دوربین تلسکوپی برای جستجوی رآکتور فوکوشیما


شرکت "توشیبا"، برای یافتن سوخت‌های ذوب شده در راکتور هسته‌ای فوکوشیما، یک دوربین تلسکوپی ابداع کرده است.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، شرکت ژاپنی "توشیبا" (Toshiba)، از لوله تلسکوپی بلندی رونمایی کرد که یک دوربین شیب‌دار برای جستجوی داخلی یکی از مخزن‌های راکتور آسیب‌دیده در تاسیسات اتمی شهر سونامی زده فوکوشیما ژاپن، روی آن نصب شده است.
طول این ابزار که به مار شباهت دارد، 13 متر است و به مسئولان، زاویه دید عمیق‌تری از مخزن اصلی واحد دو این تاسیسات هسته‌ای می‌دهد که در آن، جزییات آسیب سوخت ذوب شده، ناشناخته باقی مانده است.
تاسیسات فوکوشیما، در پی زمین‌لرزه و سونامی سال 2011، سه ریزش داشت و تخمین زده شده که مقامات، تنها محل 10 درصد سوخت ضایعات باقی‌مانده را مشخص کرده‌اند.
پنج سال پس از این فاجعه، هنوز پژوهشگران درگیر پاکسازی مواد رادیواکتیو بسیار خطرناک در آب راکتورهای از دست رفته هستند.
یافتن سوخت ذوب شده برای تعیین روش درست و فناوری لازم برای پاکسازی آن( چالش‌برانگیزترین فرآیند در طول برنامه چندین ساله غیرفعال سازی این تاسیسات) سرنوشت ساز است.
این دوربین به یک لوله راهنمای تلسکوپی متصل شده است که به مخزن وارد می‌شود و آن را بررسی می‌کند.
وزن این دوربین، دو کیلوگرم است و می‌تواند 120 درجه عمودی و 360 درجه افقی را تصویربرداری کند.
دوربین به یک مکانیزم تلسکوپی متصل شده است که می‌تواند تا طول پنج متر کشیده شود.
شرکت توشیبا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این وسیله، از نیمه دوم ژانویه تا فوریه 2018 به کار گرفته می‌شود.
"گورو یاناس" (Goro Yanase)، مدیرکل سیستم‌های انرژی هسته‌ای ESS و بخش خدمات شرکت توشیبا گفت: ما برای بررسی داخل راکتورهای فوکوشیما، همه تلاش خود را می‌کنیم.
بدین منظور، باید با چالش‌های دسترسی محدود و یک محیط به شدت رادیواکتیو روبه رو شویم.
"نااوکی اکوزومی" (Naoaki Okuzumi)، مدیر ارشد بخش برنامه‌ریزی راهبرد تحقیق و توسعه IRID گفت: ما به گسترش فناوری‌هایی که منجر به غیرفعال سازی این تاسیسات می‌شود، ادامه خواهیم داد.
متخصصان بر این باورند که این تاسیسات آسیب دیده، مقدار کمی رادیواکتیو را به اقیانوس اطلس منتقل می‌کند که ممکن است به ساحل غربی آمریکا برسد.
پژوهش در مورد سوخت ذوب شده در دو راکتور دیگر به دلیل آسیب و سطح بالای تشعشع، تاکنون ناموفق بوده است.
پژوهشگران بر این باورند که ربات‌های کنترل از راه دور، برای یافتن سوخت در محل خطرناک که احتمالا ذوب و در آب‌های به شدت رادیواکتیو غرق شده، مهم هستند.
این کاوشگر که به اندازه یک قرص نان است به چراغ‌هایی مجهز شده که با استفاده از پروانه ای در انتهای‌شان مانور می‌دهند و با استفاده از دو دوربین و یک ردیاب تشعشع دوزی‌متر، به جمع‌آوری داده می‌پردازد.


منبع:
ايسنا