اخبار
ﺳﻪشنبه، 14 اسفند 1397
دستیابی به دانش‌ فنی لیزرهای قابل‌تنظیم برای تولید حسگرهای پیشرفته

دستیابی به دانش‌ فنی لیزرهای قابل‌تنظیم برای تولید حسگرهای پیشرفته



محققان دانشگاه تهران به طراحی و ساخت لیزرهای قابل تنظیمی دست یافتند که از آن علاوه‌بر آن‌که می‌توان در ساخت حسگرهای پیشرفته استفاده کرد، می‌توان در حوزه‌های ارتباطات نوری و تحقیقات فیزیک و اپتیک نیز بهره برد.

 

دکتر فرخ سررشته‌داری، عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران و از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در مطالعاتی که با همکاری دکتر محمود صابونی اجرایی شد، موفق به طراحی و ساخت لیزر قابل تنظیم به نام لیزر ECDL با پایداری بالا شدیم.
وی ادامه داد: لیزر ساخته شده یک لیزر فوق‌العاده دقیق است که برای دیدن خط جذب‌های نیروی اتمی استفاده می‌شود.
سررشته‌داری در خصوص خط جذب‌های نیروی اتمی توضیح داد: اتم‌ها یکسری ترازهای انرژی دارند که اگر نوری که به آنها تابانده شود، انرژی آنها به اندازه اختلاف دو تا تراز اتمی باشد، این امکان وجود دارد که الکترون، انرژی را جذب کند و از تراز پایین به تراز بالا برود؛ به این فرآیند "جذب‌اتمی" گفته می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: برای انجام چنین فرآیندی نیاز به لیزرهای دقیقی است که لیزر ECDL تولید شده در این دانشگاه یکی از ابزارهایی است که می‌توان خط جذب نیروی اتمی را با آن مشاهده کرد.
این محقق ادامه داد: این لیزر دارای اجزای مختلف مکانیکی، اپتیکی و الکترونیکی است. بخش‌های مکانیکی مانند بدنه لیزر، توری پراش، موازی کننده و همچنین مدارهای الکترونیکی برای کنترل پارامترهای مختلف سیستم از جمله دیود لیزر، موقعیت پیزوالکتریک سیستم است.
وی با بیان اینکه این لیزر کاربردهای وسیعی دارد، خاطر نشان کرد: از این نوع لیزر می‌توان برای تولید حسگرهای پیشرفته استفاده کرد، ضمن آنکه در کابل‌های نوری نیز قابل استفاده است.
سررشته‌داری با تاکید بر اینکه لیزر ECDL تولید شده در تحقیقات مربوط به حوزه‌های فیزیکی و اتمی کاربرد دارد، یادآور شد: این لیزر در حوزه کوانتوم اپتیک و تولید سنسورهای پیشرفته مانند حسگرهای مگنتومتر حساس کاربرد دارد.
به گفته این محقق، حسگرهای مگنتومتر کاربردهای وسیعی در حوزه ژئوفیزیک و ساعت‌های اتمی دارد. قلب ساعت‌های اتمی لیزرهای قابل تنظیم است.
این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: به طور کلی از این محصول در حوزه‌های ارتباطات و مخابرات نوری، ساخت منابع تراهرتز، آزمایشگاه‌های آموزشی لیزر و اپتیک در دانشگاه‌ها می‌توان بهره برد.
وی از طراحی و ساخت نمونه مهندسی این لیزر خبر داد و اظهار کرد: این محصول در فاز نیمه‌صنعتی تولید شده و آماده تجاری‌سازی است.


منبع:
 ایسنا