اخبار
یکشنبه، 24 فروردین 1399
 سامانه کنترل کیفیتی که فقط گوش می‌دهد!

سامانه کنترل کیفیتی که فقط گوش می‌دهد!


محققان آلمانی موفق به ساخت یک سامانه کنترل کیفیت هوش مصنوعی شده‌اند که می‌تواند با شنیدن صدای برقراری اتصالات و سرهم بندی قطعات در خطوط تولید از میزان درستی و کیفیت آن باخبر شود.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، هنگامی که دو قطعه قابل اتصال از یک محصول در یک کارخانه به یکدیگر وصل می‌شوند، مانند صدای خوب چفت شدن درب خودرو، معمولاً صدای رضایت بخشی ایجاد می کنند. اکنون محققان موسسه "فرانهوفر" آلمان با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، یک سامانه جدید ابداع کرده‌اند که با گوش دادن به این صداها می‌تواند تشخیص دهد که چه خطایی در خطوط مونتاژ رباتیک رخ داده است.
این فناوری که در موسسه فناوری رسانه دیجیتال فرانهوفر(Fraunhofer) آلمان ساخته شده است، دارای واحدهای حسگر صوتی است که می‌توانند به طور مستقیم بر روی یک دستگاه رباتیک یا روی دیوار و یا هر سطح دیگری در خطوط تولید نصب شوند.
به گفته سازندگان، انداره هر واحد صوتی، از یک بسته سیگار تجاوز نمی‌کند و هر کدام از آنها شامل میکروفن، باتری و یک ریزپردازنده است که سیگنال‌های صوتی را تجزیه و تحلیل می‌کند.
این سامانه پس از آموزش اولیه برای تشخیص صحیح صدای اتصال مناسب قطعات خاص، متعاقباً قادر به تشخیص میزان درستی برقراری این اتصالات رباتیک و ذکر خطاهای احتمالی است. سپس پیام خطای تشخیص داده شده را به یک ناظر انسانی نشان می‌دهد.
علاوه بر این، این سامانه با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند صداهای مزاحم و نامربوط پس زمینه را نادیده بگیرد. همچنین می‌تواند بین صداهای هدف مختلف، تفاوت قائل شود. این بدان معنی است که می‌توان از یک حسگر برای بررسی موفقیت آمیز بودن اتصال اجزای مختلف یک محصول یا بررسی صحت اتصال چندین محصول استفاده کرد.
"دانیلو هولوسی" مدیر این پروژه گفت: در واقع ما به ماشین آلات حس شنوایی می‌دهیم. این اجازه می‌دهد تا تولیدکنندگان به طور دقیق، خطاها را در مراحل اولیه تشخیص دهند، از عقب افتادن برنامه ریزی جلوگیری کنند، خط تولید را هماهنگ کنند و شاهد افزایش اثربخشی کارخانه باشند.


منبع:
 ایسنا