اخبار
پنجشنبه، 02 مرداد 1399
 نحوه تعامل ویروس‌ها و باکتری‌ها در میکروبیوم روده

نحوه تعامل ویروس‌ها و باکتری‌ها در میکروبیوم روده


دانشمندان "دانشگاه میشیگان" در مطالعه اخیرشان گفته‌اند که چگونه ویروس‌ها و باکتری‌ها یکدیگر را در میکروبیوم روده متعادل می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، ضرب المثل "همه چیز در حد اعتدال" نه فقط برای غذا و نوشیدنی بلکه در مورد باکتری‌های موجود در روده ما نیز صدق می‌کند و بودن آنها در حد مناسب نیز به ما کمک می‌کند تا آن غذا و نوشیدنی را هضم کنیم. به نظر می‌رسد که این قانون همچنین ممکن است به دانشمندان در درک باکتریوفاژهای کمتر درک شده که ویروس‌هایی هستند که باکتری‌های موجود در داخل بدن را آلوده کنند، کمک کند. باکتریوفاژها(باکتری‌خوارها) یا به اختصار فاژها، ویروس‌هایی هستند که به باکتری‌ها حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. این ویروس‌ها برای باکتری‌ها اختصاصی هستند و نمی‌توانند به یوکاریوت‌ها حمله کنند.
بدن ما میزبان نزدیک به ۱۰۰ تریلیون سلول باکتریایی است که میکروبیوم‌های ما را تشکیل می‌دهند و آن سلول‌های باکتریایی نیز ساکنان خود را دارند.
دکتر "اریک مارتنز"(Eric Martens) استادیار میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان گفت: باید قدردان این موضوع باشیم که فراوان‌ترین موجودات میکروبی در روده انسان ویروس هستند.
مارتنز و تیم وی طی این مطالعه به کشف روش‌های جالب پرداختند که طی آن باکتری‌ها و ویروس‌ها در روده انسان همزیستی دارند. این راز ممکن است در یک باکتری ساده باشد که نه تنها در برابر حملات سیستم ایمنی بدن انسان بلکه در مورد ویروس‌های مختلفی که به دنبال راهی برای ورود به بدن هستند مقابله می‌کند.
محققان با استفاده از یک باکتری روده مشترک به نام "Bacteroides thetaiotaomicron" یا "BT "شروع به بررسی تعامل پیچیده بین BT و ویروس‌ها کردند و آنها را با یکدیگر در آزمایشگاه مورد بررسی و مقایسه قرار دادند.
هنگامی که این باکتری در مواجهه با ویروس‌ها یا فاژها که از فاضلاب جمع آوری شده بودند قرار گرفت، برخی از باکتری‌ها قادر به مقاومت در برابر عفونت بودند در حالی که برخی نبودند. مارتنز در این باره گفت: هنگامی که یک فاژ خاص وارد می‌شود و می‌تواند جمعیت قابل توجهی از باکتری‌ها را از بین ببرد و هنگامیکه این کار را کرد باکتری‌های مقاوم به سرعت محو می‌شوند. برخی باکتریها در این مواقع به طور موقتی فعال می‌شوند و مبارزه می‌کنند اما این حالت دائمی نیست در طرف دیگر نیز اما برخی از اعضای جمعیت باکتری‌ها، از حضور فاژ غافل هستند و هیچ مقاومتی نشان نمی‌دهند و مستعد ابتلا به عفونت می‌شوند.
محققان در این مطالعه از نظر ژنتیکی BT را برای مشاهده واکنش آن در برابر فقط یکی از هشت کپسول شیمیایی مجزا و یک نسخه بدون پوشش اصلاح کردند. آنها دریافتند در همه موارد، عفونت می‌تواند توسط برخی(نه همه) کپسول‌ها مسدود شود. با کمال تعجب، محققان خاطرنشان کردند که باکتری‌ها نیز قادر به جلوگیری از عفونت هستند.
مارتنز گفت: ما دلگیر شدیم که مشاهده کردیم می‌توان تمام عفونت‌ها و همه کپسول‌ها و فاژهای آلوده را از بین برد و در عین حال باکتری‌ها هنوز هم بتوانند زنده بمانند. تعامل بین میکروبیوم روده و فاژهای آنها می تواند پیامدهایی در بیماری انسان داشته باشد. یکی از فرضیه‌های ما این است که افراد انواع مختلفی از بارهای ویروسی را در روده خود حمل می‌کنند. برخی بدن‌ها ممکن است کم و بیش ایمنی داشته و با سیستم ایمنی بدن ما در تعامل باشند و باعث ایجاد التهاب شوند اما آنها همچنین ممکن است فیزیولوژی باکتری‌های موجود در آنجا را با مجبور کردن آنها برای بیان عملکردها/کپسول‌های خاصی اصلاح کنند که ما نیز می‌دانیم آنها با سیستم ایمنی بدن ارتباط دارند.


منبع:
 ایسنا