اخبار
چهارشنبه، 05 شهریور 1399
مهار متاستاز سرطان روده بزرگ با کمک یک مولکول کوچک

مهار متاستاز سرطان روده بزرگ با کمک یک مولکول کوچک


پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که یک مولکول کوچک می‌تواند به مهار متاستاز سرطان روده بزرگ کمک کند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوزوایز، هنگامی که سرطان متاستاز می‌کند و در سراسر بدن گسترش می‌یابد، می‌تواند پیش‌بینی بیماری را به شدت تغییر دهد. تخمین زده شده که ۹۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان، به خاطر متاستاز رخ می‌دهند.
پژوهشگران "دانشگاه شیکاگو"(UChicago)، روشی یافته‌اند تا سرعت متاستاز سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. آنها این کار را با استفاده از مولکول کوچکی انجام می‌دهند که توانایی سلول‌های سرطانی را در تغییر شکل و حرکت کردن در سراسر بدن از بین می‌برد.
این مولکول در آزمایش روی موش‌ها توانست میزان متاستاز سرطان را به نصف برساند. اگرچه هنوز به پژوهش‌های بیشتری نیاز است اما شاید نتایج پژوهش نهایتا به ارائه یک درمان جدید منجر شوند. ادغام این روش با پرتودرمانی و شیمی‌درمانی می‌تواند به ارائه نتایج بهتر در درمان چندین نوع سرطان کمک کند.
"رونالد راک"(Ronald Rock)، استادیار بخش بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی دانشگاه شیکاگو و از نویسندگان این پژوهش گفت: این روش، بسیار امیدوارکننده است و به نظر می‌رسد که کارآیی گسترده‌ای داشته باشد. اگر این روش بتواند نتایج را بین پنج تا ۱۰ درصد بهبود ببخشد، به افراد بسیاری کمک خواهد کرد.
"رالف ویکسلباوم"(Ralph Weichselbaum)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این حوزه جدیدی در درمان سرطان است و ما از دیدن چگونگی پیشرفت آن هیجان‌زده هستیم.
سلول‌های سرطانی برای انتشار از یک تومور در سراسر بدن، باید ساختار خود را عوض کنند و توانایی تغییر شکل خود را افزایش دهند تا بتوانند بین بافت‌ها بخزند و در جریان خون حرکت کنند.
هدف ویکسلباوم که بر پژوهش در مورد متاستاز تمرکز دارد، یافتن راهی بود تا این روند را متوقف کند. او و راک، بررسی‌های خود را در مورد مولکول کوچکی موسوم به "4-hydroxyacetophenone" آغاز کردند که پروتئینی موسوم به "NM2C" را در سلول‌های سرطانی فعال می‌کند. این پروتئین، مانند ماشینی است که امکان تغییر شکل و حرکت در بدن را برای سلول فراهم می‌کند. فعال شدن این پروتئین، به محبوس شدن آن منجر می‌شود و تضمین می‌کند که سلول، امکان حرکت در بدن را ندارد.
پژوهشگران این روند را در دو سطح مولکولی و با استفاده از تومورهای سرطان روده بزرگ انسان در موش‌ها بررسی کردند و دریافتند که این روند، توانایی متاستاز سرطان و رسیدن آن به قسمت‌های دیگر بدن را محدود می‌کند. میزان متاستاز در این آزمایش‌ها به نصف رسید.
پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که این مولکول در کنار شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بتواند درمان موثری برای از بین بردن سرطان باشد.
ویکسلباوم افزود: استفاده از این مولکول موجب می‌شود تا سلول‌های سرطانی کمتری در بدن حرکت کنند؛ در نتیجه از بین بردن آنها با پرتودرمانی و شیمی‌درمانی، ساده‌تر صورت می‌گیرد. این روش می‌تواند میزان گسترش سرطان را کاهش دهد و فرصت بهتری را برای درمان بیماران فراهم کند.
این پژوهش، در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسید

منبع:
ایسنا