اخبار
ﺳﻪشنبه، 11 شهریور 1399
تلسکوپی که ماهواره‌ها را در روشنایی روز ردیابی می‌کند

تلسکوپی که ماهواره‌ها را در روشنایی روز ردیابی می‌کند


یک شرکت آمریکایی موفق به ساخت یک سیستم تلسکوپ شده است که قادر است حتی در روشنایی روز نیز به ردیابی و پیگیری وضعیت ماهواره‌ها و هر آنچه در مدار زمین در حال گردش است، بپردازد.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، با توجه به اینکه ماهواره‌ها و زباله‌های موجود در مدار زمین در حال گردش به دور زمین هستند، ردیابی و پیگیری وضعیت آنها اهمیت بیشتری پیدا کرده است و یک سیستم جدید تلسکوپی این امکان را به آژانس‌های فضایی می‌دهد تا حتی در روز روشن به این کار بپردازند.
این فناوری که توسط شرکت آمریکایی "نومریکا"(Numerica) مستقر در کلرادو توسعه یافته، اولین سیستم تلسکوپ کاملا کاربردی و کم هزینه است که می‌تواند ماهواره‌های مدار زمین را در روز روشن و در ارتفاعات بیش از ۳۶ هزار کیلومتر رصد کند.
دو نمونه اولیه از این تلسکوپ قبلاً در سایت‌هایی در کلرادو و استرالیا مستقر شده و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، جایی که گفته می‌شود توانایی شناسایی اجرام را از مدار زیرین زمین گرفته تا مدار زمین آهنگ، در روز و شب دارند و اکنون به عنوان بخشی از یک شبکه تلسکوپی موارد بیشتری در مکان‌های دیگر مستقر شده است.
"جف شادیکس"، محقق این پروژه برای ردیابی ماهواره‌ها در روز می‌گوید: فناوری ما توسط دوربین‌های مادون قرمز موج کوتاه پر سرعت، اپتیک‌های سفارشی و الگوریتم‌های پیشرفته محقق شده است. پس‌زمینه آسمان در روز، یک فضای پر از نویز را برای عکسبرداری ایجاد می‌کند. ما ۱۵ گیگابایت در دقیقه داده از دوربین‌های خود جمع‌آوری می‌کنیم و الگوریتم‌های پردازش تصویر را با هم ادغام می‌کنیم تا نویز را کاهش دهیم. این کار امکان تشخیص سیگنال‌های ماهواره‌ای کم نور را فراهم می‌کند.
شرکت "نومریکا" همچنین یادآور می‌شود که برخلاف برخی دیگر از سیستم‌های در حال توسعه، فناوری آن به تجهیزات گران قیمت برودتی احتیاج ندارد.
گفته شده است که آژانس فضایی اروپا(ESA) نمونه اولیه‌ای از یک سیستم را ایجاد کرده است که از لیزر برای ردیابی زباله‌های فضایی در ساعات روز استفاده می‌کند.
سیستم "نومریکا" در تاریخ ۱۱ اوت حق ثبت اختراع در ایالات متحده را دریافت کرده و ماه آینده از طریق کنفرانس آنلاین پیشرفته نوری و نظارت بر فضای "Maui" ارائه می‌شود.

منبع:
ایسنا