اخبار
یکشنبه، 18 آبان 1399
 نظارت بر ضربان قلب و دمای بدن با یک پوست الکترونیکی هوشمند

نظارت بر ضربان قلب و دمای بدن با یک پوست الکترونیکی هوشمند


محققان آمریکایی در مطالعه اخیرشان پوست الکترونیکی انعطاف پذیر و قابل بازیافتی را ایجاد کردند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، این پوست الکترونیکی سازگار با محیط زیست که قابلیت خود ترمیمی دارد می‌تواند بر ضربان قلب و تعداد گام‌های کاربر نطارت داشته باشد. محققان آمریکایی با قرار دادن سیم‌های فلزی مذاب بین دو لایه پلیمری انعطاف پذیر موفق شدند این دستگاه کاملاً قابل بازیافت که مانند یک صفحه مدار قابل کشش عمل می‌کند را توسعه دهند.
به گفته محققان این دستگاه شبه پوست همچنین می‌تواند در هر جای بدن قرار گیرد و برای اندازه گیری درجه حرارت بدن استفاده شود. اگر می‌خواهید این پوست الکترونیکی را مانند ساعت بپوشید، می‌توانید آن را دور مچ خود قرار دهید. "جیانلیانگ شیائو"(Jianliang Xiao) مهندس مکانیک از "دانشگاه کلرادو بولدر" درباره کاربرد این دستگاه گفت: اگر می‌خواهید این پوست را مانند گردنبند بپوشید، می‌توانید آن را روی گردن خود قرار دهید.
به گفته محققان، ایده پشت ایجاد این دستگاه می‌تواند در آینده به توسعه پوست‌های قابل بازیافت و پیشرفته بیشتری بیانجامد که این موضوع می‌تواند به افراد اجازه دهد داده‌های بیومتریک را به راحتی مشاهده کنند. محققان برای ساخت این پوست الکترونیکی از تکنیک چاپ روی صفحه استفاده کردند که این موضوع به آنها امکان می‌دهد شبکه‌ای از سیم‌های فلزی مذاب را بسازند که یک مدار را تشکیل می‌دهند.
محققان در گام بعد سپس سیم‌ها را بین دو ساختار نازک ساخته شده از پلی آمین(ماده‌ای خود ترمیم کننده)، قرار دادند. محققان گفتند دستگاه حاصل کمی ضخیم‌تر از یک چسب زخم است و می‌تواند با استفاده از گرما روی پوست فرد قرار گیرد. کاربران می‌توانند دستگاه را در هر جهت بدون اینکه اختلالی در عملکرد آن ایجاد شود بکشند. محققان گفتند که پوست الکترونیکی این قابلیت را دارد که در عرض ۱۳ دقیقه خود را ترمیم کند.
یافته‌های این مطالعه در مجله "Science Advances" منتشر شد.

منبع:
 ایسنا