اخبار
چهارشنبه، 26 آذر 1399
"راکت لب" یک ماهواره ژاپنی را به فضا فرستاد

"راکت لب" یک ماهواره ژاپنی را به فضا فرستاد


هفدهمین ماموریت شرکت فضایی "راکت لب"(Rocket Lab) و هفتمین پرتاب موشک "الکترون"(Electron) این شرکت در سال جاری با ارسال یک ماهواره ژاپنی برای تصویربرداری از زمین همراه شد.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت فضایی "راکت لب"(Rocket Lab) روز گذشته ماموریت موسوم به "شب جغد آغاز می شود"(Owl's Night Begins) را شامل ماهواره تصویربرداری از زمین موسوم به "استریکس-آلفا"(StriX-α) متعلق به شرکت ژاپنی "سینسپکتیو"(Synspective) با موشک "آلکترون"(Electron) به فضا فرستاد.
این هفدهمین مأموریت این شرکت مستقر در کالیفرنیا و هفتمین پرتاب موفقیت آمیز موشک "الکترون" در سال جاری بود.
این پرتاب تنها ۳ هفته پس از ششمین پرتاب مهم این موشک در سال جاری رخ داد که اولین بازیابی تقویت کننده "الکترون" در هوا با استفاده از چترهای نجات و بالگردها بود.
ماهواره "استریکس-آلفا" متعلق به شرکت فناوری ژاپنی "سینسپکتیو" که از مجتمع پرتاب "راکت لب ۱" در نیوزیلند به فضا پرتاب شد، بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی زمین و زمان شبانه روز، تغییرات سطح زمین را در حد میلی متری به تصویر می کشد.
"راکت لب" در وبسایت خود توضیح داده است: ماهواره موجود در این مأموریت اولین سری از استقرار فضاپیماهای صورت فلکی برنامه ریزی شده شرکت "سینسپکتیو" با بیش از ۳۰ ماهواره کوچک برای جمع آوری داده های مراکز کلان شهرها در سراسر آسیا به صورت روزانه است که می تواند برای برنامه ریزی توسعه شهری، نظارت بر ساخت و ساز و توسعه زیرساخت ها و واکنش در برابر حوادث استفاده شود.
مرحله دوم موشک "الکترون" پس از رسیدن به سرعت بیش از ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت طبق برنامه ریزی خاموش شد و مرحله جدا شدن با موفقیت انجام شد.
اگرچه پخش زنده این پرتاب پس از ورود محموله به مدار قطع شد، اما "راکت لب" تایید کرد که جدایی مرحله دوم موشک و باز شدن چترها با موفقیت انجام شده است.
بزرگترین نقطه عطف "راکت لب" در سال جاری بدون شک نمایش ماه گذشته آن در بازیابی تقویت کننده موشک با استفاده از بالگردها برای بازیابی موشک در هوا بود که به آرامی با کمک یک چتر روی زمین فرود آورده شد.
بدین ترتیب این شرکت در اولین تلاش خود برای بازیابی موشک "الکترون" موفق شد. هدف "راکت لب" مانند "اسپیس ایکس"، استفاده مجدد از تقویت کننده های خود برای استفاده بهینه از موشک و کاهش چشمگیر هزینه ها است.
البته "راکت لب" برای بازیابی تقویت کننده خود در ماموریت روز گذشته به احتمال زیاد به دلیل شرایط تاریکی شبانه تلاش نکرد، اما هنوز دلیل این کار از طرف "راکت لب" به طور رسمی اعلام نشده است.

منبع:
 ایسنا