اخبار
شنبه، 29 آذر 1399
 پیش‌بینی زودهنگام بیماری چشمی با یک آزمایش مبتنی بر هوش مصنوعی

پیش‌بینی زودهنگام بیماری چشمی با یک آزمایش مبتنی بر هوش مصنوعی


پژوهشگران "کالج دانشگاهی لندن" در بررسی جدید خود، یک آزمایش مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که می‌تواند بیماری چشمی را سه سال پیش از بروز آن تشخیص دهد.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، یک آزمایش جدید چشم که از هوش مصنوعی برای بررسی اسکن‌های شبکیه استفاده می‌کند، می‌تواند سه سال پیش از بروز "تباهی لکه زرد" یا "دژنراسیون ماکولا" (AMD)، به پیش‌بینی آن بپردازد. این آزمایش که توسط پژوهشگران "کالج دانشگاهی لندن"(University College London) ابداع شده است، "DARC" نام دارد.
طی آزمایش DARC، نوعی رنگ فلورسنت به جریان خون بیمار تزریق می‌شود تا سلول‌های اندوتلیال شبکیه را مشخص کند؛ بدین ترتیب، سلول‌ها زیر یک دوربین فلورسنت ظاهر می‌شوند.
این سلول‌ها می‌توانند به ناهنجاری‌هایی منجر شوند و به نشت رگ‌های خونی و بروز دژنراسیون ماکولا بیانجامند.
بخش دوم این آزمایش، با استفاده از یک الگوریتم هوش مصنوعی انجام می‌شود که برای تشخیص وجود لکه‌های سفید برجسته در اطراف ماکولا به کار می‌رود و نشان‌دهنده وجود خطر دژنراسیون ماکولا است. تشخیص هوش مصنوعی نسبت به تشخیص پزشکان انسان، دقیق‌تر است و می‌تواند هزاران تصویر از شبکیه را تجزیه و تحلیل کند.
پژوهشگران باور دارند که شاید بتوان از این آزمایش، برای شناسایی به موقع بیماری استفاده کرد تا درمان بتواند از کاهش بینایی پیشگیری کند.
دژنراسیون ماکولا، کوری کامل ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند فعالیت‌های روزمره مانند خواندن و تشخیص چهره را دشوار سازد. این بیماری، به دو دسته "دژنراسیون ماکولای خشک" و "دژنراسیون ماکولای تر" تقسیم می‌شود. مورد دوم، متداول‌ترین دلیل کاهش شدید و پایدار بینایی در انگلستان به شمار می‌رود.
دژنراسیون ماکولای تر، از رگ‌های خونی غیرمعمول ناشی می‌شود که به نشت مایعات یا خون در شبکیه می‌انجامند. تشخیص این عارضه در حال حاضر، به نشانه‌هایی که شخص بروز می‌دهد، بستگی دارد و بیمار باید مشاوره پزشک را پیگیری کند.
فرد مبتلا به دژنراسیون ماکولای تر، ابتدا انحراف بینایی را تجربه می‌کند؛ به طوری که در خواندن اختلال ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و به بینایی مرکزی برسد.
در بیانیه کالج دانشگاهی لندن آمده است: معرفی درمان‌های جدید، به بهبود نتایج در افراد مبتلا به این بیماری منجر شده که بیش از ۲۰ سال یک بیماری غیرقابل درمان بوده است اما اگر درمان در مراحل ابتدایی بیماری آغاز شود، می‌تواند نتایج بهتری هم داشته باشد.
یکی از چالش‌های ارزیابی بیماری‌های چشمی این است که پژوهشگران هنگام بررسی اسکن‌های مشابه نمی‌توانند اختلاف نظر داشته باشند؛ بنابراین پژوهشگران در این پروژه، از یک الگوریتم هوش مصنوعی استفاده کردند. این الگوریتم در اوایل سال جاری نیز برای تشخیص پیشرفت آب‌سیاه زودتر از روش‌های استاندارد مورد استفاده قرار گرفته بود.
پژوهشگران در این پروژه، ۱۹ شرکت‌کننده با نشانه‌های دژنراسیون ماکولا را مورد ارزیابی قرار دادند. آنها الگوریتم هوش مصنوعی را طوری آموزش دادند که بتواند نشت رگ‌های خونی و تشکیل رگ‌های خونی جدید را تشخیص دهد.
بررسی‌ها نشان داد که آزمایش DARC می‌تواند سلول‌های اندوتلیال را مشخص کند و به پیش‌بینی دژنراسیون ماکولای تر تا سه سال پیش از بروز آن کمک کند.
این پژوهش، در مجله "Expert Review of Molecular Diagnostics" به چاپ رسید.

منبع:
 ایسنا