اخبار
ﺳﻪشنبه، 26 مهر 1401
چگونگی تقویت یادگیری کودکان در خانواده

چگونگی تقویت یادگیری کودکان در خانواده

منزل شما اولین آزمایشگاه یادگیری برای کودک‌تان است.آشپزی با کودکان یکی از ابزار موثر برای آموزش است.دایرة المعارف، کره جغرافیایی به افق دید فرزندتان کمک می‌کند.خمیر بازی، نقاشی خلاقانه، شن بازی، سفال گری و گل بازی این امکان را برای کودکان فراهم می‌کند که در زمینه فعالیت‌های هنری چیزهای خلاقانه‌ای کشف کند.بازی با انواع پازل، بازی لگو، بازی‌های ساختنی و دیگر انواع اسباب بازی سازه‌ای، خلاقیت کودکان را پرورش می‌دهد و مهارتهای تجسمی را می‌آموزند.


بازی‌های صفحه‌ای به کودکان کمک می‌کند تا برد و باخت را یاد بگیرند و برای پرورش روحیه سالم رقابت جویانه در آنها، از اهمیت بسیاری برخوردار است.اجازه ندهید همیشه کودک‌تان برنده بازی باشد.
نواختن پیانو یا گیتار یا هر ساز دیگری توسط والدین که به طور آماتور در زمینه موسیقی کار می‌کند، می‌تواند مبنایی برای همراهی کودک در آواز خواندن یا نواختن گروهی باشد.
حتما سعی کنید بچه‌ها را در حضور در مناسبت‌های مختلف اجتماعی تشویق کنید.موزه‌های هنری، پارکهای دیدنی، سالنهای کنسرت، موزه‌های تاریخ طبیعی، رصدخانه‌ها، مراکز آشنایی با گیاهان، موزه‌های کودک و مراکز نمایشی بسیار مناسب هستند.
اگر برنامه‌ریزی سفر یا بازدید از مکانی را دارید، کودک‌تان را همراه خودتان ببرید.در واقع شما برای او ارزش قائل می‌شوید.اگر کودک‌تان بتواند برای برنامه‌ریزی سفر و مکانی که قرار است از آن بازدید شود، شرکت داشته باشد، مسافرت رفتن برایش جالب‌تر می‌شود.
استفاده از دوربین و رکوردر (recorder) در طول مسافرت، به یادگیری کودکان، ثبت خاطرات و جمع آوری دانش آنها کمک می‌کند.


یادگیری

مزارع کشاورزی برای کودکان شهری و حومه شهر، زمینه‌ساز کشفهای جالبی است.مشاهده رشد گیاهان از نزدیک و صحبت کردن با پرورش دهندگان یا کشاورزان درباره مشکلاتی که در طول کار با آن مواجه هستند و ضبط گفتگوها با رکوردر همگی زمینه شناخت تخصصی کودک شما را فراهم می‌کند.همینطور بازدید از شهرهای مختلف با فرهنگ و آداب و رسوم گوناگون نیز مهم هست و همینطور صحبت کردن با افراد مختلف جنبه‌های عمیق‌تری به این مسافرتها می‌بخشد.
هر چند مدرسه محیطی برای آموزش مهارتهای لازم به کودکان است ولی والدین تاثیرگذارترین آموزگاران کودک هستند.اگر بتوانید از تحت فشار قرار دادن کودکان برای یادگیری بپرهیزید و قبول کنید که فشار بیش از حد می‌تواند سبب بی‌علاقگی شود، الگویی از عشق به زندگی و یادگیری به آنها می‌دهید، بهترین فرصت را برای فرزندانتان به ارمغان خواهد آورد.
 
منبع: شید شاد