اخبار
شنبه، 08 بهمن 1401
رباتی که پنل‌های خورشیدی را بدون نیاز به کمک انسان تمیز می‌کند

رباتی که پنل‌های خورشیدی را بدون نیاز به کمک انسان تمیز می‌کند

یک ربات خودکار جدید که برای تمیز کردن پنل‌های خورشیدی پشت بام ابداع شده است، می‌تواند این کار را بدون نیاز به کمک انسان انجام دهد.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو ساینتیست، پنل‌های خورشیدی کثیف می‌توانند تولید انرژی خورشیدی جهانی را تا پنج درصد کاهش دهند اما یک استارت‌آپ، یک ربات جدید خودکار را برای تمیز کردن پنل‌های خورشیدی پشت بام آزمایش کرده است.

هر روز گرد و غبار روی هزاران کیلومتر مربع از پنل‌های خورشیدی در سراسر جهان می‌نشیند و میزان برق تولیدی آنها را کاهش می‌دهد. رباتی که توسط استارت‌آپ «پلکو»(PLECO) طراحی شده است، می‌تواند پنل‌های خورشیدی پشت بام را که سایر ربات‌های تمیزکننده به آنها دسترسی ندارند، تمیز کند و تولید برق پنل‌ها را تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

پلکو، ربات خود را سبک‌ترین ربات پاک‌کننده پنل‌های خورشیدی بدون نیاز به آب در جهان نامیده است. این ربات به طور ویژه برای مقابله با چالش‌های ایمنی طراحی شده است و کارآیی منحصربه‌فردی در تمیز کردن پنل‌های خورشیدی دارد.


ربات پلکو، یک ربات مستقل است که پنل‌های آلوده را بدون نیاز به دخالت انسان تمیز می‌کند. کافی است که ربات به سادگی روی پنل قرار بگیرد و دکمه «برو»(go) فشار داده شود تا تمیز کردن را بدون نیاز به اپراتور یا اهرمک آغاز کند.

ربات‌ خودکار پلکو که توسط دو محفظه مکش قوی تثبیت شده است، می‌تواند حتی پنل‌های خورشیدی را که تا ۴۵ درجه شیب دارند، تمیز کند.

ربات‌های خودکار پلکو بسیار سبک هستند و تنها ۲۰ کیلوگرم وزن دارند؛ به طوری که یک نفر می‌تواند این ربات‌ها را حمل و سوار کند. بدین ترتیب، نیاز به نیروی انسانی کاهش می‌یابد.

منبع: ایسنا