اخبار
دوشنبه، 17 بهمن 1401
کتاب «چرا؟» سوال مهمی از انسان‌ها می‌پرسد

کتاب «چرا؟» سوال مهمی از انسان‌ها می‌پرسد

انتشارات میچکا (کودک و نوجوان مبتکران) کتاب «چرا؟» به نویسندگی و تصویرگری نیکلای پوپوف را با ترجمه بهار اشراق برای گروه سنی نوخوان (+7 سال) منتشر کرده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ آیا تا به حال فکر کرده‌اید؛ چرا انسان‌ها با هم این‌همه اختلاف دارند؟ چرا انسان‌ها با هم در فکر کردن تفاوت دارند؟ چرا جنگ می‌شود؟ شاید اگر بپرسیم و گفت‌وگو کنیم، اختلاف‌ها کمتر شود. این درون‌مایه کتاب «چرا؟» به قلم نیکلای پوپوف است که می‌خواهد کودکان بالاتر از هفت‌سال را با مسئله‌ای روبه‌رو کند؛ اینکه چرا برخی اتفاق‌ها می‌افتند، بخصوص اتفاق‌هایی که بزرگ‌اند و اثرات جبران‌ناپذیری برای انسان‌ها دارند، مثل جنگ‌ها!
قصه این کتاب، قصه رابطه نه‌چندان مسالمت‌آمیز یک قورباغه با یک موش است که با خودخواهی موش برای گرفتن گُلِ قورباغه آغاز می‌شود. آنها به اختلاف می‌افتند و آن را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کنند تا اینکه بین قورباغه‌ها و موش‌ها جنگ می‌شود.
نیکلای پوپوف با قصه ساده و تأمل‌برانگیز خود و تصاویری که دیدن‌شان ابتدا چشم و بعد ذهن مخاطب را درگیر می‌کند حرف‌های مهمی می‌زند که نباید به سادگی از کنار آنها گذشت. به خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنیم پس از خواندن این کتاب همراه بچه‌ها، با آنها درباره موضوع کتاب گفت‌وگو کنند.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:
«قورباغه‌ها خیال‌شان راحت بود که در جنگ پیروز می‌شوند. آن‌ها فریاد زدند: "موش‌های موذی! زود از این‌جا بروید."
اما موش‌ها نقشه‌ی موذیانه‌ای کشیدند تا قورباغه‌ها نتوانند کاری بکنند.
همه بی‌رحم شده بودند. موش‌ها سربازهای بیش‌تری آوردند. ارتش قورباغه‌ها با آن‌ها روبه‌رو شد. جنگِ بزرگی به راه افتاد.».

انتشارات میچکا این داستان کودک را با ترجمه بهار اشراق در 40 صفحه مصور رنگی و به بهای 80 هزار تومان برای کودکان بالاتر از هفت‌سال روانه کتابفروشی‌های کشور کرده است.


منبع: ایبنا