اخبار
پنجشنبه، 28 اردیبهشت 1402
نمایشگاه کتاب رو به پایان است

نمایشگاه کتاب رو به پایان است

نمایشگاه کتاب تهران در هفتمین روز برپایی روز آرامی را گذراند.

 

به گزارش ایسنا، بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه، هفتمین روز از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سپری شد؛ بعد از یک روز شلوغ نمایشگاه تقریبا روز آرامی را پی گرفت اما بازدیدکنندگان از ساعتی قبل از آغاز کار نمایشگاه در ساعت ۱۰ صبح، در نمایشگاه حضور یافته بودند و تا ساعت ۲۰ حضورشان تداوم داشت.

در این روز پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما از نمایشگاه دیدن کرد.

همچنین علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی و چهارمین دوره نمایشگاه، درباره میزان فروش کتاب با بیان این‌که نمایشگاه کتاب در مجموع در بخش حضوری و مجازی ۱۹۸ میلیارد تومان فروخته است، گفت: مجموع فروش تا ساعت ۲۱ روز هفتم در بخش مجازی ۱۳۰ میلیارد تومان بوده که ۱۰۰ میلیارد تومان از طریق کارتخوان‌های رسمی بوده و برآورد ۳۰ میلیارد تومانی از طریق  کارتخوان‌های غیررسمی، فروش نقدی و کارت به کارت است. فروش در بخش مجازی هم ۶۸ میلیارد تومان بوده است که ۱۴ و نیم میلیارد تومان برای ناشران و ۵۳ و نیم میلیارد تومان برای کتابفروشان است. در بخش مجازی هم  بیش از ۶۰۰ هزار نسخه کتاب فروخته شده است.

به گفته او، کمیته تخلفات ۱۷ پرونده را مورد بررسی قرار دادند که هفت مورد منجر به صدور رای شد و الباقی به اصرار کمیته رسیدگی به تخلفات برای تکمیل مدارک پرونده از دستور کار خارج شد.

رمضانی درباره جزئیات احکام صادرشده نیز گفت: یک ناشر غرفه‌اش به مدت یک روز تعطیل شد. یک ناشر توبیخ و تعهد کتبی بدون درج در پرونده داشت. شش ناشر نیز محکوم به تعطیلی پنل مجازی‌شان به مدت یک روز شدند.  عرضه و فروش مغایر با  ضوابط نشر بالاترین دلیل تخلف است و دسته دیگر مربوط به رعایت نکردن شئونات اسلامی است.

در روز چهارشنبه شایعه‌ای به‌طور جدی در نمایشگاه منتشر شده بود مبنی بر این‌که بازی‌های روز آخر لیگ برتر فوتبال، و روز مشخص شدن قهرمان جام، در فضای نمایشگاه کتاب نمایش داده خواهد شد.

این تصمیم که به نظر می‌رسید برای رونق بیشتر نمایشگاه در پنجشنبه پایانی اتخاذ شده، درنهایت تایید نشد و بدین ترتیب، پخش تصویرهای مسابقه‌های فوتبال در نمایشگاه کتاب منتفی است.

در ابتدای روز موضوعی که توجه‌ها را جلب می‌کرد، حضور دانش‌آموزان دختر و پسر در حیاط مصلی بود که گویا مدیران آموزشی آن‌ها نمایشگاه کتاب را محلی برای اردوی دانش‌آموزی در نظر گرفته بودند. بخش آموزشی و کودک و نوجوان از بخش‌های جذاب نمایشگاه برای دانش‌آموزان است.

از سوی دیگر، بخش بین‌الملل و ناشران خارجی نمایشگاه کتاب از بخش‌هایی است که برای بازدیدکنندگان جذاب است. امسال این بخش با وجود این‌که بیشتر ناشران از کشورهای عربی هستند، روزهای شلوغی را تجربه می‌کند. البته بازدیدکنندگان در غرفه‌هایی که کتاب‌های انگلیسی‌زبان عرضه می‌کنند، پرشمارترند. هرچند سر  آژانس‌های ادبی خلوت‌تر است.

فعالیت‌های فرهنگی در هفتمین روز نماشگاه کتاب تهران ادامه داشت و برنامه‌هایی چون بزرگداشت عماد افروغ و حسن انوری در نمایشگاه برگزار شد.

در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تعداد نشست‌های فرهنگی زیاد است. در جریان برخی از این نشست‌ها که به کتاب‌های تخصصی اختصاص دارد، تعدادی از دست‌اندرکاران مشاغل و اقشار مختلف در نمایشگاه حضور می‌یابند؛ ازجمله حضور افسران نیرویی دریایی در هفتمین روز از نمایشگاه کتاب.

 در این زمینه بیشتر بخوانید:

مهم‌ترین ویژگی زبان فارسی

رویای عماد افروغ که محقق نشد

امسال حضور روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب نسبت به  سال‌های گذشته متفاوت است. معمولا جانمایی  آن‌ها در سازه‌های چادری و حیاط بود و نقدها ناظر بر این بود که جانمایی‌شان خوب نیست. امسال روستاها و عشایر دوستدار کتاب در جوار ناشران دیجیتال و کودک و نوجوان جانمایی شده‌اند. با این حال یکی از غرفه‌داران می‌گوید جانمایی‌شان چندان خوب نیست به نحوی که در دو روز اول از حضورشان در نمایشگاه ناامید شده و کسی سراغشان نمی‌آمده، او البته می‌گوید در روزهای بعد وضعیت بهتر شده است.

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی برپا خواهد بود. البته در روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۲۸ و ۲۹ اردیبهشت‌ماه) ساعت کار نمایشگاه تا ۲۱ تمدید شده است.

منبع: ایسنا