اخبار
شنبه، 30 اردیبهشت 1402
کاهش خطر آلزایمر با کمک واکسن ب.ث.ژ

کاهش خطر آلزایمر با کمک واکسن ب.ث.ژ

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند که واکسن ب.ث.ژ که از ابتلا به بیماری سل جلوگیری می‌کند، احتمالا می‌تواند به کاهش خطر آلزایمر کمک کند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، یک پژوهش جدید که توسط پژوهشگران «بیمارستان عمومی ماساچوست»(MGH) و «بیمارستان بریگام و زنان»(BWH) انجام شده است، نشان می‌دهد که واکسن سل ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن را کاهش دهد.

این پژوهش روی ۶۴۶۷ نفر طی ۱۵ سال پس از تشخیص سرطان مثانه غیر تهاجمی انجام شد. یافته‌ها نشان دادند بیمارانی که واکسن سل موسوم به «ب.ث.ژ»(BCG) را دریافت کرده‌اند، ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن قرار دارند و خطر مرگ در آنها ۲۵ درصد کمتر است.

در آزمایش‌های انجام شده، درمان با واکسن ب.ث.ژ با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از آن همراه بود. این گروه پژوهشی اکنون روی بررسی مزایای واکسن ب.ث.ژ در آزمایش‌های بالینی مرتبط با بیماری آلزایمر تمرکز کرده‌اند.

واکسن ب.ث.ژ که از سل جلوگیری می‌کند، اثرات مفید بسیاری دارد و در حال حاضر یک درمان توصیه‌شده برای سرطان مثانه غیرتهاجمی نیز به شمار می‌رود.

اگرچه پژوهش‌های پیشین نیز ارتباط بین واکسن ب.ث.ژ و کاهش خطر زوال عقل را نشان داده‌اند اما به خاطر اندازه، طراحی پژوهش یا روش‌های تحلیلی آن محدود بودند.

برای انجام دادن یک پژوهش قوی‌تر، دکتر «مارک واینبرگ»(Marc Weinberg) استاد روانپزشکی بیمارستان عمومی ماساچوست به همراه «کالین ماگدامو»(Colin Magdamo) و دکتر «سودشنا داس»(Sudeshna Das) از بخش نورولوژی و «عفان ظفر»(Affan Zafar) از بخش اورولوژی این بیمارستان، ۶۴۶۷ شخص را تا ۱۵ سال پس از تشخیص سرطان مثانه غیرتهاجمی تحت نظر قرار دادند.

این گروه شامل ۳۳۸۸ بیمار بود که تحت درمان واکسن ب.ث.ژ قرار داشتند و ۳۰۷۹ بیمار که به عنوان گروه کنترل‌شده تحت نظر بودند. این دو گروه از نظر عواملی مانند سن، جنسیت و چندابتلایی مطابقت داشتند.

در طول پیگیری، ۲۰۲ بیمار از گروه واکسن ب.ث.ژ و ۲۶۲ بیمار از گروه کنترل‌شده به بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از آن مبتلا شدند. بررسی‌ها نشان دادند که درمان با واکسن ب.ث.ژ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. همچنین در طول پیگیری، ۷۵۱ بیمار در گروه واکسن و ۹۷۳ بیمار در گروه کنترل‌شده فوت کردند. بنابراین، درمان با واکسن ب.ث.ژ با ۲۵ درصد کاهش خطر مرگ همراه بود.

واینبرگ گفت: اگر اثربخشی واکسنی مانند ب.ث.ژ ثابت شود، نمونه‌ای کامل از یک راه ‌حل مقرون‌به‌صرفه و مبتنی بر سلامت جمعیت برای یک بیماری ویران‌گر مانند بیماری آلزایمر خواهد بود. ما در آزمایش‌های بالینی مرتبط با بیماری آلزایمر، تمرکز خود را به سوی مطالعه مزایای بالقوه واکسن ب.ث.ژ در افراد مسن تغییر می‌دهیم.

اگر یک پیوند علت و معلولی پیدا شود، درک مکانیسم‌های دخیل در این فرآیند مهم خواهد بود. واینبرگ و همکارانش خاطرنشان کردند که واکسن ب.ث.ژ ممکن است بر سیستم ایمنی تاثیر داشته باشد.

این پژوهش، در مجله «JAMA Network Open» به چاپ رسید.

منبع: ایسنا