اخبار
پنجشنبه، 18 خرداد 1402
آیا «بینکی در آزمون فضایی» موفق می‌شود؟

آیا «بینکی در آزمون فضایی» موفق می‌شود؟

انتشارات میچکا جلد دوم مجموعه «بینکی» با عنوان «بینکی در آزمون فضایی» به قلم اَشلی اسپیرس با ترجمه مریم ایمانی و حسام سبحانی طهرانی را برای گروه سنی بالاتر از ۷ سال منتشر کرد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ جلد اول این مجموعه «بینکی گربه فضایی» نام دارد. بینکی یک گربه فضایی، رسمی و قانونی است؛ حالا او یک مأموریت مهم دارد. مأموریت این است: نجات ایستگاه فضایی‌اش از دست موجودات مزاحم فضایی. بینکی باید فکری کند و همه را نجات دهد؛ حتی اگر ناچار باشد هر لحظه با یک موجود بجنگد.
این‌که بینکی سرانجام می‌تواند در برابر موجودات فضایی پیروز شود یا نه در ادامه داستان معلوم می‌شود؛ اما از همین آغاز یک‌چیز خیلی واضح است و  تضادی که بین تصاویر و متن دیده می‌شود. متن «کتاب بینکی گربه‌ فضایی» ذهنیت بینکی را معلوم می‌کند و تصاویر، واقعیت زندگی او را. درست از همین نقطه است که طنز شکل می‌گیرد و خنده بر لب خواننده می‌آید.
نویسنده و تصویرگر این کتاب اَشلی اسپیرس است؛ اما تضادی بین تصاویر و متن وجود دارد که به خوبی مشاهده می‌شود و البته راز موفقیت داستان هم همین نکته است. کتاب شبیه یک کمیک‌استریپ طراحی شده است و مهارت نویسنده خود را به خوبی نشان می‌دهد.

جلد دوم این مجموعه «بینکی در آزمون فضایی» است. دیگر خبری از آقاپیشیِ مهربان در این جلد نیست. چرا؟ بینکی برگشته! او هنوز یک گربه فضایی رسمی و قانونی است؛ اما زندگی‌اش آن‌قدر یکنواخت شده که حالا از روی تخت‌خوابش با موجودات فضایی می‌جنگد. تا این‌که سرانجام یک روز صبح اتفاقی می‌افتد که باعث می‌شود بینکی از تخت‌خوابش بلند شود و صاف بنشیند: آمدن گرِیسی؛ گربه جدید دوست‌داشتنی به ایستگاه فضایی بینکی!
خب، نمی‌شود این ماجرا را درازکشیده حل کرد. مهم‌تر این‌که، ایستگاه فضایی بینکی فقط برای یک پیشیِ دوست‌داشتنی جا دارد!

اَشلی اسپیرس، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودکان تا حالا در جشنواره‌های مختلفی برگزیده شده است. او داستان بینکی را با الهام‌گرفتن از گربه خواهرش نوشته که یک‌جورهایی عین توپ فوتبال است. وقتی گربه‌های اَشلی، یعنی گارسی و شارلوت، فهمیدند که جایی در کتاب او ندارند، با وکیل‌شان تماس گرفتند!

انتشارات میچکا (کودک و نوجوان مبتکران) کتاب کودک «بینکی در آزمون فضایی» را در ۶۴ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار نسخه و به بهای ۷۲ هزار تومان برای گروه سنی بالاتر از ۷ سال منتشر کرده است.


منبع: ایبنا