اخبار
یکشنبه، 12 شهریور 1402
ایران به لحاظ شبکه کتابخانه‌ای جزو ۱۴ کشور برتر دنیاست

ایران به لحاظ شبکه کتابخانه‌ای جزو ۱۴ کشور برتر دنیاست

ایسنا/لرستان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی به لحاظ شبکه کتابخانه‌ای جزو کشورهای پیشرو دنیاست، گفت: از این حیث در منطقه اول، در آسیا جزو پنج کشور اول و در دنیا جزو ۱۴ کشوربرتر هستیم.

 

مهدی رمضانی  امروز دهم شهریور ماه در آیین بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن همایش‌های این کتابخانه برگزار شد، با تبریک هفته دولت و گرامیداشت شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: مایه مباهات همه کسانی است که در دولت کار می‌کنند عملکرد دولت طی دو سال گذشته مورد تمجید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم شاهد رشد ۵۱ درصدی کتابخانه‌های سیاردر کشور بودیم، اضافه کرد: از حیث عضویت در کتابخانه‌های عمومی نیز رشدی ۵۱ درصدی را داشتیم؛ همچنین از حیث امانت و اعضای کتابخانه‌ها شاهد رشد ۱۴۵ درصدی بودیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه براساس تاکید رئیس جمهور فضای کتابخانه‌ای را برای بهره‌برداری مردم آماده می‌کنیم که این اتفاق امروز در لرستان افتاد، گفت: در هفته دولت، ۱۵ کتابخانه به مجموع کتابخانه‌های کشور اضافه شد که هشت کتابخانه جدیدالاحداث بودند و مابقی جابجایی و تکمیلی بود که همه این پروژهه تجهیز و به بهره‌برداری رسیدند.

رمضانی با بیان اینکه مشابه پروژه‌های کتابخانه‌ای همچون کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در کشور به تعداد زیاد و با قدمت ۱۵ تا ۲۰ سال داشتیم، ادامه داد: در دولت قبل حوزه کتابخانه‌ای به نهادی ناکارآمدی تبدیل شده بود که خوشبختانه در دولت سیزدهم این پروژه‌های نیمه تمام یکی‌یکی به اتمام می‌رسد.

وی اظهار کرد: با تکمیل ابنیه فازدوم کتابخانه مرکزی خرم‌آباد، آمادگی لازم برای  تجهیز و بهره‌برداری از فاز دوم را نیز داریم.

 دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: کتابخانه‌های نسل جدید، فضایی متفاوت از حیث خدمات دارد و می‌تواند پیشبرنده در حوزه‌های مختلف باشد.

رمضانی بیان کرد: کتابخانه‌ها به فیبر نوری و اینترنت اتصال پیدا خواهند کرد و همچنین در یکی از کتابخانه‌ها نیز دستاوردهای فضایی به بخش ویژه کتابخانه‌ها جهت آشنایی افراد اضافه شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی تراز فرهنگی را در سطح استان افزایش می‌دهد، تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف حوزه کتاب و کتابخوانی باید به حوزه کودک و نوجوان توجه ویژه داشته باشیم و این موضوع به طور جدی در وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه‌های کشور این موضوع در دستور کار قرار گرفته و با جدیت پیش می‌رود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: بخش کودک و نوجوان در هویت منطقه‌ای کتابخانه مرکزی حائز اهمیت است و بخش باستان شناسی که در کتابخانه دیده شده است حائز همین شرایط است.

رمضانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به لحاظ شبکه کتابخانه‌ای جزو کشورهای پیشرو دنیاست، گفت: در منطقه اول، در آسیا جزو پنج کشور اول و در دنیا جزو ۱۴ کشور برتر جهان هستیم.

وی در خصوص خدمات ارائه شده در کتابخانه‌ها، بیان کرد: در شهرهای مرزی کشور همکاران در حال خدمتگزاری هستند و گسترده خدمات را از مرکز استان‌ها به مناطق مرزی هم برده‌ایم.

منبع: ایسنا