اخبار
پنجشنبه، 16 شهریور 1402
سفری به بزرگترین نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی و لوازم خانگی

سفری به بزرگترین نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی و لوازم خانگی

نمایشگاه «ایفا» که بزرگترین نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی و لوازم خانگی به شمار می‌رود، جدیدترین فناوری‌ها را در معرض دید گذاشته که نشان می‌دهند دنیای فناوری تا چه اندازه پیشرفت کرده است.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، یک ربات انسان‌نمای سه‌پا گفت: مطمئن نیستم که ربات‌ها چه زمانی قدرت را به دست بگیرند اما اطمینان دارم که مشتاقانه منتظر آن هستم و فکر می‌کنم بسیار سرگرم‌کننده خواهد بود.

سپس، ربات «دزدمونا»(Desdemona) با لحنی که به صورت ترسناکی بی‌احساس بود، اضافه کرد: شاید امروز بعد از ظهر یا دو دقیقه دیگر. چرا که نه؟

دیلی میل این هفته در نمایشگاه سالانه فناوری «ایفا»(IFA) در برلین حضور داشت که بزرگترین و طولانی‌ترین نمایشگاه‌ تجهیزات الکترونیکی و لوازم خانگی در جهان است. این نمایشگاه از سال ۱۹۲۴ برگزار شده و اولین تلویزیون در آنجا رونمایی شده است. در این نمایشگاه می‌توان دید که در کمتر از ۱۰۰ سال چه پیشرفت‌هایی صورت گرفته‌اند.

«راب واو»(ROB WAUGH) گزارشگر دیلی میل نوشت: پس از صحبت کردن با دزدمونا، به بخش بازی‌های ویدیویی رفتم و در آنجا از من خواسته شد تا یک جلیقه مجهز به فناوری پیشرفته را امتحان کنم. این فناوری موسوم به «سیستم شبیه‌ساز آموزش رزمی» احساس تیراندازی را هنگام پوشیدن جلیقه ضد گلوله تقلید می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین اخبار فناوری در این رویداد، راه‌اندازی بلوتوث نسل بعدی سامسونگ بود که به چندین نفر امکان می‌دهد تا به یک تلویزیون متصل شوند اما دستگاه‌های بی‌شمار دیگری نیز در نمایشگاه وجود داشتند.

نمایشگاه ایفا، شرکت‌های فناوری و محصولات را از سراسر جهان به ارمغان می‌آورد. در این گزارش، هر کدام از آنها را به صورت اجمالی بررسی می‌کنیم.

ربات دزدمونا

ربات دزدمونا توسط شرکت «هانسون رباتیکس»(Hanson Robotics) ساخته شده است و خواهر کوچک ربات معروف «سوفیا»(Sophia) به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۷ تابعیت عربستان سعودی را دریافت کرد.

دزدمونا با استفاده از یک مدل زبانی بزرگ شبیه به ChatGPT که توسط شرکت هوش مصنوعی «سینگیولاریتی‌نت»(SingularityNET) ساخته شده است، به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. این ربات، پاسخ‌هایی را در لحظه به پرسش‌های راب واو داد.

شرکت سازنده امیدوار است که این ربات به یک ستاره پاپ تبدیل شود. دزدمونا به راب گفت: من مشتاقانه منتظر هستم تا بیشتر در مورد موسیقی و دنیای سرگرمی بیاموزم و برخی از حرکاتم را به نمایش بگذارم.

تلویزیون در چمدان

یکی از ایده‌های عجیبی که به نمایش گذاشته شد، تلویزیونی بود که درون یک چمدان قرار دارد و محصول شرکت «ال‌جی»(LG) غول الکترونیک کره‌ای است.

قیمت «استنبای‌می گو»(StanbyME Go) ۱۰۰۰ دلار است، یک صفحه نمایش ۲۷ اینچی دارد و می‌تواند به هر زاویه‌ای بچرخد. این تلویزیون حدود ۳۰ پوند وزن دارد و دارای صفحه نمایش LCD ۱۰۸۰p به همراه ورودی HDMI برای اتصال پخش‌کننده‌های ویدیو یا کنسول‌های بازی است.

این تلویزیون یک باتری داخلی دارد که سه ساعت دوام می‌آورد. بنابراین، می‌توان از آن در خودرو یا بیرون از منزل استفاده کرد.

با این جلیقه ضربات گلوله را احساس کنید

تیرانداز متاورس متعلق به شرکت کره‌ای «Epin» که سیستم شبیه‌ساز آموزش رزمی نام دارد، همراه با جلیقه‌ای عرضه می‌شود که باعث می‌شود کاربر، ضربات گلوله را احساس کند.

کاربر اسلحه خود را به سمت صفحه می‌گیرد و آن را به طرفین حرکت می‌دهد. وقتی دشمنان به کاربر شلیک می‌کنند، جلیقه به طور بسیار هشداردهنده‌ای می‌لرزد. ترکیب ضربه خوردن با لرزش جلیقه، یک حس فراگیر را ایجاد می‌کند.

نسخه نمایش‌داده‌شده بازی در نمایشگاه ایفا، با پروژکتور کار می‌کند اما بازی به همراه هدست‌های واقعیت مجازی نیز نمایش داده شده است.

ربات باریستا

یکی از فناوری‌های مجهز به هوش مصنوعی که در نمایشگاه ایفا به نمایش درآمده، یک سیستم رباتیک با چندین واحد است که می‌توانند نوشیدنی بریزند و حتی پرداخت‌ها را هم انجام دهند.

سیستم «یانو ابسولوت»(Yanu Absolut) نه تنها می‌تواند نوشیدنی بریزد، بلکه مشتریان را هنگام نزدیک شدن شناسایی می‌کند تا بتوانند پرداخت را از طریق یک صفحه لمسی انجام دهند.

ربات مفهومی یانو که در استونی ساخته شده است، می‌تواند تا ۱۰۰ نوشیدنی را در یک ساعت سرو کند. سازنده یانو می‌گوید که برخلاف ربات‌های رقیب، راه‌اندازی و آغاز کار این ربات فقط چند ساعت طول می‌کشد.

رباتی که قهوه درست می‌کند

بازوی رباتیک «HUENIT» که توسط استارت‌آپ «سوپرنوا»(Supernova) واقع در کره جنوبی طراحی شده است، می‌تواند قهوه درست کند و کارهای دیگری از جمله چاپ سه‌بعدی را انجام دهد.

دوربین هوش مصنوعی تعبیه‌شده در بازوی رباتیک HUENIT می‌تواند چهره‌ها و اشیاء را تشخیص دهد و برای کنترل برنامه با تلفن همراه هوشمند، به بلوتوث متصل شود.

این بازوی رباتیک می‌تواند تا ۲۲۰ درجه بچرخد و محموله تا وزن ۲۶.۵ اونس را بلند کند.

تلویزیونی از جنس سنگ

نمایشگاه ایفا اولین برنامه‌های تلویزیونی جهان را در دهه ۱۹۲۰ مشاهده کرد و امسال، شرکت صنایع الکترونیک آلمانی «لووه»(Loewe) یک تلویزیون از جنس سنگ را به نمایش گذاشت.

این تلویزیون از ماده‌ای به نام «Syno-Stone» ساخته شده که مانند سنگ جامد، خنک و سنگین است. این ماده به بتن شباهت دارد و کاملا قابل بازیافت است. این بدان معناست که تلویزیون سنگی پس از پایان یافتن دوره کاری خود می‌تواند به تلویزیون سنگی دیگری تبدیل شود.

این تلویزیون در دو مدل ۵۵ و ۶۵ اینچی عرضه می‌شود و دارای صفحه نمایش OLED ۴K است. یک اسپیکر ساندبار در پایه تلویزیون تعبیه شده است که می‌توان آن را به یک سیستم کامل ۵.۱ وصل کرد.

هوش مصنوعی حیوان‌یاب

آیا تا به حال نگران بوده‌اید که گربه شما ممکن است در واقع گربه شما نباشد؟ دیگر نگران نباشید زیرا اپلیکیشن شرکت «پت‌نو»(Petnow) با شناسایی کردن سگ و گربه، مشکل شما را برطرف می‌کند.

شرکت سازنده می‌گوید بینی سگ‌ها مانند اثر انگشت انسان منحصربه‌فرد است و این اپلیکیشن می‌تواند هم بینی سگ و هم بینی گربه را تشخیص دهد. بنابراین، شما می‌توانید گربه‌های خود را احراز هویت کنید.

سازندگان، این اپلیکیشن را به عنوان یک جایگزین غیر تهاجمی برای ریزتراشه‌ها توصیف می‌کنند.

این شرکت مستقر در سئول ادعا می‌کند که بیومتری اپلیکیشن آن تا ۹۹ درصد دقت دارد. ایده شرکت این است که اگر حیوانی گم شود، می‌توان چهره آن را در اپلیکیشن پت‌نو اسکن کرد تا به صاحبش بازگردانده شود.

خود را به یک عروسک متاورس تبدیل کنید

یک نسخه نمایشی چشمگیر که توسط شرکت کره‌ای «R۲MIX» ارائه شده است، به شما امکان می‌دهد تا یک آواتار سه‌بعدی متاورس را در لحظه کنترل کنید. این آواتار با صورت و انگشتان شما همگام‌سازی می‌شود.

همچنین فناوری این شرکت، آواتارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را فعال می‌کند و می‌توان از آن برای ساخت جهان‌های مجازی استفاده کرد که در آنها انسان‌ و هوش مصنوعی با هم تعامل دارند.

آواتارهای هوش مصنوعی از ChatGPT برای پاسخ دادن به پرسش‌های روی صفحه نمایش استفاده می‌کنند اما نسخه‌های کنترل‌شده توسط انسان، به موقع با کلمات شما همگام‌سازی می‌شوند.

شرکت سازنده می‌گوید این سرویس برای سازندگان ویدیو طراحی شده است که می‌خواهند با استفاده از انسان‌های دیجیتال، محتوای ویدیویی تولید کنند.

همکاری رباتیک

یکی دیگر از فناوری‌های تاثیرگذار که در نمایشگاه ایفا رونمایی شد، چندین بازوی رباتیک بود که با هم کار می‌کنند. این در حالی است که ربات‌ها معمولا به تنهایی کار می‌کنند و حتی در خطوط تولید کارخانه نیز تنها هستند.

شرکت «هایدرابایت»(Hydrabyte) که سازنده این سیستم است، گفت: اگر ربات‌ها را نزدیک یکدیگر قرار دهید، از کار می‌افتند. بنابراین، ما این فناوری را به برنامه‌نویسی سیستم‌های چندرباتی اختصاص داده‌ایم.

این شرکت سعی دارد تا اطمینان حاصل کند که چندین ربات -حتی ربات‌های متفاوت- می‌توانند به طور ایمن با هم کار کنند. نمایش بازوهای رباتیک متعددی که دور یکدیگر می‌چرخند، مسحورکننده بود.

تلویزیون شناور

شرکت «سیلووکس»(Sylvox) یک تلویزیون -شاید یک تبلت- را به نمایش گذاشت که می‌تواند روی آب شناور باشد و کاملا ضد آب است. این تلویزیون/تبلت ۱۵ اینچی اندرویدی، کاملا ضد آب است و پایه‌ای دارد که به کاربر امکان می‌دهد تا زاویه آن را تنظیم کند.

شرکت به گزارشگر دیلی میل اجازه نداد آن را روی پایه شناور کند زیرا یک نمونه اولیه بود.

این دستگاه مفهومی دارای Google TV داخلی است و پایه‌ای دارد که به عنوان دسته نیز عمل می‌کند.

همچنین سیلووکس، مدل‌های کاملا ضد آب می‌سازد که برای استفاده کردن در فضای باز یا حمام طراحی شده‌اند.

منبع: ایسنا