اخبار
شنبه، 06 آبان 1402
افزایش سهم قبولی استان های محروم در کنکور

افزایش سهم قبولی استان های محروم در کنکور

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی از افزایش سهم استان های محروم در قبولی کنکور و ورود به دانشگاه ها خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، دکتر جلال موسوی خطیر  در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه حدود سه سال است که شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور پرداخته و امسال اولین سالی بود که ۴۰ درصد از تأثیر کنکور تست محور حذف و به سابقه تحصیلی ارجاع داده شد، گفت: ما با انجام یک مطالعه تطبیقی، ۱۲ کشور را مورد بررسی قرار دادیم و موضوع را با خبرگان و ذینفعان و دانش آموزان و اولیای مدارس و اساتید دانشگاه ها در میان گذاشتیم در نهایت به این نتیجه رسیدیم که آزمون تست محور که سالی یک بار برگزار می شود نه تنها به درد نظام آموزشی نمی خورد بلکه برای آینده خود جوانان و دانش آموزان هم مفید نخواهد بود و بنابراین حذف پلکانی کنکور را دنبال کردیم.

وی در مورد علت حذف پلکانی کنکور گفت: علتش این است که باید زیرساخت هایی در آموزش عالی و آموزش و پرورش فراهم شود که خوشبختانه امسال فرآیند آزمون نهایی بسیار متفاوت بود و همه را امیدوار کرد که آموزش و پرورش می تواند آزمون های نهایی را با استانداردهای لازم برگزار کند.

وی در توضیح بیشتر افزود: به عنوان مثال نظام تصحیح پاسخنامه ها قبلا حضوری بود و دو معلم در کنار هم برگه ها را تصحیح می کردند و نمره معلم اول بر تصحیح نمره معلم دوم تأثیر داشت اما امسال نظام تأثیر، الکترونیک شده بود و معلم اول نمره معلم دوم را نمی دانست و حتی نمی دانست مصحح اول هست یا مصحح دوم و خود سیستم جمع بندی نمرات را انجام می داد.

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: نکته بعدی اینکه امسال به معلمانی که سر جلسه آزمون بودند فرم هایی داده شده بود که به هیچ وجه دانش آموز و یا بستگان آنها در محل آزمون نباشند.

خطیر از تغییر در فرآیند طراحی سوالات نیز ابراز رضایت کرد و گفت: امسال خیلی دانش آموزان با شورا تماس گرفتند که سوالات مانند سالهای قبل نبوده که بتوان نمرات بالا و یا خیلی پایینی گرفت بلکه استاندارد لازم را داشت و همه اینها به ما کمک کرده که آموزش و پرورش بتواند آزمون بهتری بگیرد.

وی با بیان اینکه سهم استان های محروم در قبولی دانشگاه ها بیشتر شده است، افزود: به عنوان مثال این اتفاق در سیستان و بلوچستان افتاده و ضریب قبولی دانش آموزان این منطقه در کنکور از ۰,۱۶ امسال به ۰.۴۵ صدم درصد رسید و این نشان می دهد اگر مبتنی بر سابقه تحصیلی حرکت کنیم هم برابری عدالت و هم کیفیت بهتر می شود و نیازی نیست دانش آموزان مهارت های تست زنی خود را زیادتر کنند.

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: فقط آزمون هایی که به صورت سراسری و نهایی برگزار می شود در کنکور تأثیر دارد و امسال امتحان نهایی پایه یازدهم هم به امتحانات نهایی پایه دوازدهم اضافه خواهد شد و سال بعد هم پایه دهم اضافه می شود.

خطیر با بیان اینکه ضریب تأثیر آزمون نهایی خیلی بالا نیست گفت: برای مثال، آزمون نهایی دروس تخصصی امسال کلاً ۲۷ درصد تأثیر داشته و بنابراین اگر دانش آموز امتحان نهایی یکی از دروس را هم خوب نداده باشد نباید استرس و نگرانی به خود راه دهد.

منبع: ایسنا