اخبار
شنبه، 04 آذر 1402
تشخیص اشتباه فشار خون بالا برای میلیون‌ها فرد بزرگسال!

تشخیص اشتباه فشار خون بالا برای میلیون‌ها فرد بزرگسال!

سازمان‌های پیشرو سلامت قلب خواستار توجه بیشتر به نحوه اندازه‌گیری فشار خون بیماران شده‌اند، زیرا می‌ترسند که میلیون‌ها آمریکایی به دلیل قرائت‌های نادرست فشار خون به اشتباه مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده شوند و دارو مصرف کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه ایالتی اُهایو با همراهی انجمن قلب آمریکا(AHA) و کالج قلب و عروق آمریکا، به میزان هشدار دهنده‌ای به داده‌های اشتباه موارد ابتلا به فشار خون وابسته به مکان و نحوه انجام آزمایش دست یافته‌اند.

زمانی که بیمار روی یک صندلی نشسته، پاهایش را صاف روی زمین قرار داده، به پشتی صندلی تکیه داده و بازویش را در کاف فشار خون روی یک سطح صاف قرار داده باشد، می‌توان خوانش دقیقی به دست آورد اما محققان دریافتند که روش‌های دیگر مانند گرفتن فشار خون در حالی که بیمار روی تخت معاینه است می‌تواند اعداد را افزایش دهد و باعث خوانش بالاتری شود.

دکتر رندی وکسلر(Randy Wexler)، پزشک متخصص مراقبت‌های اولیه در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس، می‌گوید: این برای اندازه‌گیری دقیق فشار خون مفید نیست.

در این مطالعه، ۱۵۰ فرد بزرگسال به سه گروه تقسیم شدند. فشار خون یک گروه روی تخت معاینه اندازه‌گیری شد و سپس روی یک صندلی قابل تنظیم با تکیه‌گاه نیز بررسی شد. یک گروه دیگر همان آزمایش‌ها را با ترتیبی معکوس انجام دادند و گروه سوم در حالی که روی صندلی نشسته بودند دو بار فشار خون آنها گرفته شد.

تجزیه و تحلیل داده‌های تلفیقی نشان داد که اندازه‌گیری‌های انجام شده روی تخت معاینه به طور قابل توجهی بالاتر بود. این میزان به طور متوسط ۷ میلی‌متر جیوه برای فشار خون سیستولیک(عدد بالا) و ۴.۵ میلی‌متر جیوه برای فشار خون دیاستولیک(عدد پایین) نسبت به زمانی که همان آزمایش به درستی روی یک صندلی قابل تنظیم انجام شد، بیشتر بود.

به همین دلیل، محققان بر این باورند که میلیون‌ها نفر ممکن است به اشتباه مبتلا به فشار خون بالا در نظر گرفته شوند، حتی اگر در واقعیت فشار خون آنها در محدوده طبیعی و سالم باشد.

وکسلر گفت: آن چیزی که باعث شگفتی ما شد وجود اختلاف نبود بلکه شدت تفاوت بود. این خطا ممکن است منجر به تجویز دارو برای کنترل فشار خون برای بیماران شود، در حالی که اصلا نیازی به آن نیست. جدا از عوارض جانبی، دارو می‌تواند منجر به افت فشار خون در بیمار شود. فشار خون می‌تواند باعث سبکی سر، سرگیجه و از حال رفتن شود. مردم ممکن است نیازی به مصرف دارو نداشته باشند. اینجاست که اندازه‌گیری خوب و دقیق فشار خون اهمیت پیدا می‌کند.

تقریبا نیمی از بزرگسالان ایالات متحده فشار خون بالا دارند. فشار خون با اندازه گیری‌ ثابت سیستولیک ۱۳۰ میلی‌متر جیوه یا دیاستولیک ۸۰ میلی‌متر جیوه تشخیص داده می‌شود.

در همین حال، محققان امیدوارند این مطالعه آگاهی بیماران را نیز افزایش دهد تا اقدامات ساده‌ای مانند صاف نگه داشتن پاها روی زمین، پشتیبانی از بازوی مورد آزمایشی و صحبت نکردن در طول ارزیابی را انجام دهند.

دکتر جوردانا کوهن(Jordana Cohen)، متخصص نفرولوژی در مرکز پزشکی پنسیلوانیا در فیلادلفیا که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: ما باید مطمئن شویم که فشار خون را به درستی اندازه‌گیری می‌کنیم و آن را به درستی درمان می‌کنیم. سیستم‌های بهداشتی باید این مورد را در اولویت قرار دهند. ما باید آنها را متقاعد کنیم که انجام این کار از نظر اقتصادی هوشمندانه است زیرا منجر به نتایج بهتری خواهد شد.

منبع: ایسنا