اخبار
پنجشنبه، 02 آذر 1402
وظیفه کتابداران کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی چیست؟

وظیفه کتابداران کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی چیست؟

محمد مومن ضمن معرفی انجمن خدمات کتابخانه‌ای برای کودکان (ALSC) وابسته به انجمن کتابداری آمریکا، برخی از تجارب جهانی در حوزه ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست تخصصی «مهارت‌های یک کتابدار کودک و نوجوان در عصر دیجیتال» همزمان با هفتمین روز از هفته کتاب، با سخنرانی محمد مومن دوشنبه (بیست‌ونهم آبان‌ماه) به‌صورت مجازی برگزار شد. در این نشست مباحثی با عنوان «کتابدار کودک و نوجوان کیست؟»، «اهمیت کتابداری کودک و نوجوان»، «ویژگی‌های شخصیتی یک کتابدار کودک و نوجوان»، «ویژگی‌های تخصصی یک کتابدار کودک و نوجوان»، «دانش مورد نیاز برای یک کتابدار کودک و نوجوان»، «بیان تجارب روز دنیا در زمینه کتابداری کودک و نوجوان»، «بیان تجارب روز دنیا در زمینه کتابداری کودک و نوجوان» مطرح شد.

براساس عناوین مطرح شده و با توجه به اهمیت موضوع، مدرس دوره ابتدا آمار کتابخانه‌های ایران و جهان و همچنین رده‌بندی سنی رایج در ایران و جهان را عنوان کرد که طبق آن کتابدارانی که در قالب کتابدار کودکان، کتابدار نوجوان، کتابدار آموزشگاهی و در رده سنی ۳ تا ۱۹ سال به ارائه خدمات کتابخانه‌ای می‌پردازند؛ به‌عنوان کتابدار کودک و نوجوان در جهان شناخته می‌شوند. در ادامه و بر مبنای الگوی ارائه شده ازسوی انجمن کتابداری آمریکا (ALA) وظیفه کتابداران کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی بررسی شد.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از ستاد خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در این نشست تخصصی مدرس نشست به طرح مهارت‌های سه‌گانه فردی، شغلی و اختصاصی کتابداران کودک و نوجوان پرداخت و ضمن ارائه فهرست کامل این مهارت‌ها، چالش‌های پیش‌رو و نیازمندی‌های این افراد در عصر دیجیتال را بیان کرد. در ادامه نیز ضمن معرفی انجمن خدمات کتابخانه‌ای برای کودکان (ALSC) وابسته به انجمن کتابداری آمریکا، برخی از تجارب جهانی در حوزه ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان مطرح شد.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم آبان آغاز به کار کرد و تا سی‌ام آبان ۱۴۰۲ به کار خود ادامه می‌دهد.

منبع: ایبنا