اخبار
چهارشنبه، 27 دی 1402
وقتی نمایشگر تاشو و پروژکتور ترکیب می‌شوند

وقتی نمایشگر تاشو و پروژکتور ترکیب می‌شوند

دستگاه جالبی در نمایشگاه CES امسال به نمایش درآمد که همزمان ویدیو پروژکتور و نمایشگر است.

به گزارش ایسنا، آیا بین انتخاب یک تلویزیون یا یک ویدیو پروژکتور مردد هستید یا به فکر صفحه نمایش بزرگتری هستید که بتوانید به راحتی آن را حمل کنید؟ شرکت آروویا(Arovia) می‌گوید می‌توانید با Splay به همه این خواسته‌های خود برسید.

به نقل از آی‌ای، دستگاه Splay همزمان یک مانیتور و پروژکتور تاشو است که از ذهن یک مهندس مکانیک و یکی از بنیان‌گذاران شرکت آروویا به نام الکساندر وسلی متولد شده است.

وسلی با جورج ژو یکی دیگر از بنیان‌گذاران آروویا در شتاب‌دهنده استارت‌آپی دانشگاه رایس همکاری کرد تا ایده خود را اصلاح کند و در رویدادهای مختلف حضور پیدا کنند. سپس از طریق سرمایه‌گذاری جمعی بیش از ۷۱۳ هزار دلار برای توسعه این دستگاه جمع‌آوری شد.

سپس تیم توسعه Splay وارد عمل شد و اولین نسخه Splay را ساخت و با در نظر گرفتن بازخوردها اکنون با نسل بعدی Splay به نمایشگاه CES ۲۰۲۴ آمده است.

نگاهی دقیق‌تر به فناوری Splay

دستگاه Splay با اندازه صفحه نمایش ۲۴.۵ اینچی که وضوح Full HD با نسبت تصویر ۱۶:۹ نشان می‌دهد، به لطف حداکثر روشنایی ۷۶۰ نیت در حالت نمایش می‌تواند محتوا را حتی در محیط‌های روشن‌تر ارائه دهد. در عین حال در حالت پروژکتور روشنایی ۲۸۵ لومن و حداکثر ۸۰ اینچی را ارائه می‌دهد و محتوا را با استفاده از کابل HDMI یا بی‌سیم نمایش می‌دهد.

یک باتری ۴۴ وات ساعتی به Splay اجازه می‌دهد تا حتی با پخش صدا از طریق بلندگوهای استریوی داخلی خود به مدت چهار ساعت کار کند.

دستگاه Splay را می‌توان با آداپتور برقی دیواری شارژ کرد که از طریق درگاه USB-C به آن وصل می‌شود.

چیزی که Splay را منحصر به ‌فرد می‌کند، دو قابلیت ویژه آن یعنی تا شدن برای قرار گرفتن درون یک کیف کوچک و قابل حمل‌ بودن این پروژکتور پرتابی فوق کوتاه است.

ممکن است تعجب کنید که Splay چگونه تا می‌شود. وسلی فاش کرد که Splay یک صفحه نمایش کاملاً منعطف ساخته شده از نانومواد دارد که با همکاری مؤسسه نانو و مواد پیشرفته(NAMI) ساخته شده است. این فناوری در عین حال که تاشو بودن را فراهم می‌کند، تصویری بدون چین و چروک، روشن و واضح را به صورت بادوام و قابلیت تا شدن تا هزاران بار ارائه می‌دهد.

این نانومواد، نور را به طور یکنواخت پراکنده می‌کنند، کنتراست را افزایش می‌دهند و درعین حال با چشم سازگار هستند و تابش آزاردهنده‌ای ندارند.

صفحه نمایش کاملاً قابل گسترش به Splay اجازه می‌دهد تا در هر جهتی تا شود. ویژگی‌های به خوبی مهندسی شده، Splay را بادوام می‌کنند و در عین حال به کاربران اجازه می‌دهند Splay را با مکانیزم تاشوندگی یک مرحله‌ای راه‌اندازی و استفاده کنند.

سازندگان آن می‌گویند یک پوشش سیاه رنگ نور محیط را مسدود می‌کند و کنتراست را در حالت نمایش افزایش می‌دهد، اما می‌توان آن را در حالت پروژکتور جدا کرد که Splay را به قابل حمل‌ترین پروژکتور در بازار تبدیل می‌کند و می‌تواند یک تصویر ۱۰۰ اینچی را نمایش دهد.

وسلی می‌گوید، همه پروژکتورهای دیگر با ابعاد، قدرت باتری و وزن مشابه با Splay باید حداقل نسبت به آن دو برابر از سطح پروژکتور فاصله داشته باشند.

شرکت آروویا Splay را به عنوان یک عضو اصلی در ارائه‌ها و نمایشگاه‌های تجاری، فیلم‌ها و نمایش‌های زنده ورزشی می‌بیند. این دستگاه همچنین قادر به بزرگ‌نمایی است و دسترسی را برای افراد کم‌بینا تسهیل می‌کند. حتی بازی کردن در حال حرکت نیز امکان‌پذیر است، اگرچه نمایشگر آن دارای نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز و نرخ پاسخ‌دهی ۱۰ میلی‌ثانیه‌ای است.

برنامه‌ها برای آینده

این دستگاه در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ برنده جایزه نوآوری شد، اما آروویا می‌گوید به موفقیت‌های خود غره نمی‌شود و قصد دارد نسخه ارتقا یافته Splay را با صفحه نمایش ۳۵ اینچی در اواخر امسال منتشر کند. همچنین صفحه نمایش قابل ارتقا در دست ساخت است که منجر به محصولی جدید با اندازه صفحه نمایش حتی بزرگتر و میزبانی از سیستم عامل‌های داخلی و ورودی لمسی خواهد شد.

آروویا معتقد است که می‌تواند نمایشگرهای قابل حمل را متحول کند و در عین حال تأثیر مثبتی بر محیط زیست و جامعه داشته باشد چرا که روند تولید را به طور مداوم بهبود می‌بخشد تا مصرف انرژی و اتلاف آن به حداقل برسد و مواد سازگار با محیط زیست در صورت امکان در ساخت آن افزایش یابد.

منبع: ایسنا